Toabekymmer

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Gösta Maijgren
28 sep 2010 11:59
Toabekymmer

Dra lärdom av andras misstag! Under de 23 år vi seglat Linjett (L32 => L35) har ibland toabekymmer uppstått och toa kpl/pumpdel har bytts ut utan att riktigt veta orsaken till problemet med trög pumpning. Att smörja med matolja och att inte använda papper i toan/mkt lite papper räcker inte. Gemensamt för alla Linjetter är en hålltank ovanför toan. Det finns fördelar med detta men åtminstone en nackdel som kan undvikas.
I Kalmars gästhamn, mitten av juli, söndagskväll, varmt – tvärstopp i toan. Hela den varma måndagsförmiddagens jobbiga arbete hoppar jag över utan konstaterar att stoppet satt i utloppsvinkeln av plast från pumpdelen. Hösten innan monterade jag en ny pumpdel med ny gummibackventil men lät denna plastvinkelrör sitta kvar. Den såg "ny" ut och satt så hårt i slangen till tanken. Det var misstaget! På utloppsidan är plaströrets innerdiam 31 mm och denna hade minskats till ca 15 mm med en stenhård beläggning/sedimentering + igenproppande lite papper. Jag fick hacka med en pryl, bända med kniv för att rensa den tjocka beläggningen. Denna beläggning hade bildats på 9 säsonger.
I slangen till tanken finns ständigt en beläggningsbildande vätska. Mikroskikt byggs långsamt på speciellt vid stillaliggande och värme och på en fast hård yta, plast/stål. Undvik detta när Linjetten skall ligga i hamn ett tag och pumpa igenom med färskvatten!

Anders Egerö
3 okt 2010 00:28
Toabekymmer

Det där känner jag igen. även om jag ännu inte haft så stora problem med pumpen.
Fråga: kan det hjälpa att pumpa igenom avkalkningsmedel i systemet? För det är väl kalk som avsätter sig inuti rören?

Gösta Maijgren
5 okt 2010 08:07
Toabekymmer
Nja, avkalkningen av dricksvatten gör vi för att minska främst kalcium- och magnesiuminnehållet. Men det finns många ämnen och lösta salter i detta rör till hålltanken som skulle kunna skapa beläggning. Jag är ingen kemist som kan ge ett riktigt svar på din fråga men tror inte att avkalkning räcker. Kan någon annan ge svar?
Gösta Maijgren
9 okt 2010 09:33
Toabekymmer
Beläggningen kommer sannolikt från urin/urea och är en sorts karbamid som blir mycket hårt och svårt/omöjligt att avlägsna kemiskt utan andra skador.
Olle Wik
2 aug 2014 11:01
Toabekymmer
Använd inte matolja, Den stelnar i kyla ( jmf olja i kylen hemma). Det kan bli som en hård kaka i pumphuset. Det gör att pumpen går ännu trögare efter ett tag o gnisslar. Köp toaolja istället. Finns i båttillbehörsaffärer.
Rune Linde
28 okt 2014 14:46
Toabekymmer
Provade vantskruvsolja i sommar, det bästa so far!
Lennart Collén
6 dec 2014 11:00
Toabekymmer
Inför kravet att modernisera septiktanken var jag orolig för vad som skulle hända när jag skulle ge mig på projektet. Avsikt att komplettera befintlig lösning med en tömning från däck. Befintlig rör från septiktanken kapades och en T-koppling sattes dit. Oro att slangar, rör och tank skulle vara igensatta och lukta pest. Helt rent! Slangen från toastolen såg oanvänd ut! I förväg rensades systemet med 30%ig saltsyra som jag hällde toastolen och direkt i tanken, någon dl i taget, fick stå några minuter. Proceduren utspridd över ett antal dagar.
1 jun 2015 22:45
Toabekymmer
Säkert kan någon "hjälpa " mig med att informera om var sitter spolvattenslangen till toaletten ? Slangen från pumpen leder ner under toaletten men sedan ? Jag letar efter läckage.

Silhouette
Nisse Nilsson
3 jun 2015 10:11
Toabekymmer
Hej
har hittat toalettens spolvattenintag. Men har fortfarande läckage, varifrån vet ej.
Silhouette Nisse N
Sven-Åke o Kari Svensson
10 jun 2015 00:44
Toabekymmer
Prova att placera ut små papperstussar på möjliga läckageställen så ser du snart varifrån vattnet kommer. Min toa läckte för två år sedan. Läckan var vid spolslangens anslutning till pumpen. Drog åt slangklämman, då ökade läckaget... Konstaterade att anslutningsröret på pumpen var sprucket på min nyinstallerade toa, så det var bara att byta hela pumpen. (fick en ny pump på garantin)
Kjell Björklund
23 jul 2015 20:58
Toabekymmer
Man har hört om olika sätt att smörja toan. Ett effektivt sätt är att använda silikonspray, samma spray som hjälper travarna att gå lätt i mastrännan. Spraya lite då och då.
11 aug 2015 22:29
Toabekymmer
Har "servat" och rengjort toaletter på alla mina tidigare båtar. Nu även bytt toa på min, sedan två år, Linjett 32.
En viktigt del i att slippa problem är att rengöra alla delar i pumphuset. Kalken i urin avsätter sig i princip på alla ytor som kommer i kontakt med urinen och bildar "kalksten". Kalken som hamnar på packningar och backventiler orsakar att dessa inte stänger och bakflöd, läkage uppstår. Skruv bort pumphuset vart annat år och ta i sär det och lägg delarna i ättikslösning. En gammal tandborste och lite trasor så fås beläggning bort. Smörj toan m teflon/silicon spray och den "blir nästan som ny". Plast är inte det bästa matrialet att fästa slangar på, så dra åt slangklämmare med varsam hand så att inte stosar spräcks!
Visar inlägg 1 till 12 av 12 totalt.