24-timmars 2019

Från Martin Björklund har vi fått följande reportage:

Linjett 37 Alina brukar segla 24-timmars från 580 Allegrogrund, nära Svinninge, men denna vårregatta seglade vi ned för start från 555 Stavsnäs för att få segla med de andra Linjetterna.

Vi var två personer, jag och Ragnar Dellcrantz, ombord denna gång.  Prognoserna utlovade 7-9 m/s SV vid start, vridande mot V och NV och avtagande fram emot natten och från klockan 10 på söndagmorgonen såg det ut att kunna sluta blåsa helt.  Tanken var att undvika att hamna österut, för att vara beredda på vridet.  Planen blev att gå norrut mot 562 Remmargrund, för att sedan kunna segla NV innan vinden skulle vrida.  Vi tänkte då att vi borde hinna tillbaka så att vi låg nära målet senast 09.00, om vinden skulle dö ut helt. När vi kom ut på Kanholmsfjärden strax efter start satte vi spinnaker och kurs NO, i sydlig vind, ca 9 m/s.  Det var vi ensamma om.  Övriga Linjetter seglade utåt.  Vart var dom på väg, undrade vi.  Det känns alltid lite fel att dra iväg med vinden för spinnaker på en 24-timmars segling.  Man ska ju tillbaka utan att kryssa också.

När vi efter ca tre timmar kom till 560 Hundskärsknuv insåg vi att det gick lite för fort för vår plan.  Dessutom hade vinden hade nu vridit så att vi hade ren plattläns, så vi beslutade oss för att ta en liten omväg och gå till 585 Furusund.  Efter runding av den stympade fyren på Remmargrund siktade vi på 592 Bysholmen.  Sista biten kunde vi segla med spinnaker som vi sedan lät vara kvar på däck efter rundning. I lä.  En stund senare kom en kraftig by och vi krängde till och en våg sköljde över däck där spinnakern låg i sin säck.  Vi såg den guppa iväg bakom båten.  Vi rullade in focken och seglade tillbaka.  Efter ett par försök med båtshaken fick vi tag i seglet och kunde dra in det i sittbrunnen.  Säcken flöt dock iväg och när vi vände om efter den var den borta.  Efter halva tiden (alltså vid midnatt) rundade vi Remmargrund igen, och fick finna oss i att kryssa en bit genom Söderarms skärgård till 561 Kudoxa.  Tack Hydrographica!

Nu låg vi fortfarande rätt mycket före vår ursprungliga plan, men tänkte att vi kunde segla förbi Stavsnäs och fortsätta en bit söderut, för att sedan vända.  På Kanholmsfjärden stötte vi på Linjett 32 Ingrid Maria.

Efter 551 Fjärdhällan började vinden mojna, så vi vände tillbaka, och gick i mål 10.07, efter att ha seglat 139.7M eller 108.3M omräknat efter SXK-tal.  Det var vi nöjda med!  Vi ser fram emot nästa 24-timmats, och hoppas att fler Linjetter vill prova på denna väldigt trevliga form av segling!