L32 - Kylbox i pentry
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
L32 - Kylbox i pentry
Hej, Jag har precis köpt Rosalin, en Linjett 32 från 1984. Hon har den standard "peltier-effekt" kylbox under navigeringsbordet och en annan kylbox i pentry som inte har något aktivt kylsystem, m.a.o den är bara en isolerad låda. Jag skulle vilja installera ett kompressordrivet aggregat i den här låden, har någon av er gjort något liknande och har några bra tips? Tack på förhand, Mvh Gregsv: L32 - Kylbox i pentry
Hej!Jag har monterat en Isotherm Compact med en plattförångare i kylboxen för att spara plats.
Själva kompressorn placerade jag akterut i sittbrunnens stuv (babord)
under skarndäck. Har även SEC kontroll för att spara energi.
Kört tre säsonger nu - funkar perfekt!
Hälsningar / Pernilla
sv: L32 - Kylbox i pentry
Hej!
Jag har monterat en Isotherm Compact med en plattförångare i kylboxen för att spara plats.
Själva kompressorn placerade jag akterut i sittbrunnens stuv (babord)
under skarndäck. Har även SEC kontroll för att spara energi.
Kört tre säsonger nu - funkar perfekt!
Hälsningar / Pernilla
Tusen tack Pernilla! Det är definitivt en bra start för mig men jag har många frågor till ;)
- Har du kanske några bilder för att visa hur det ser ut?
- Kommer du ihåg exakt vilken modell det är, eftersom det verkar finnas en hel del varianter av isoterm compakt.... Ser den på länken bekant ut
https://www.bat...cTpPIHcaAhKiEALw_wcB
- Behövde du förnya eller uppdatera isoleringen runt kylboxen,
- Var tätningen på locket tillräckligt bra för att hålla kylan i kylboxen eller behövde du göra några föränrdingar,
Tack igen,
mvh
Greg
Hej!Glömt och kika in på detta forum för en tid...
Det är den "Compact" som jag satt in, eftersom platt förångaren tar minst plats i boxen. Har satt en gummi list i locket som extra tätning, annars ingen mer isolering.
Satte själva förångaren på babords långsida och den extra tempgivaren för SEC på styrbords långsida.
Lycka till / Pernilla
Tack Pernilla! Jag installerat en "compact" under jul ledigheten. Jag här monterat den i praktiken på exakt samma sätt som du här gjört det. Jag satt förångaren på Stybordssidan, och här inte lagt till en extra tätning på locket än. Tusen tack för hjälpen, mvh Gregsv: L32 - Kylbox i pentry
Tack Pernilla! Jag installerat en "compact" under jul ledigheten. Jag här monterat den i praktiken på exakt samma sätt som du här gjört det. Jag satt förångaren på Stybordssidan, och här inte lagt till en extra tätning på locket än. Tusen tack för hjälpen, mvh Greg
Hur gjorde du med hålet som blir kvar från petlier-elementet? Tätade du det på något vis?
Mvh
Christoffer
Tack Pernilla! Jag installerat en "compact" under jul ledigheten. Jag här monterat den i praktiken på exakt samma sätt som du här gjört det. Jag satt förångaren på Stybordssidan, och här inte lagt till en extra tätning på locket än. Tusen tack för hjälpen, mvh Greg
Hur gjorde du med hålet som blir kvar från petlier-elementet? Tätade du det på något vis?
Mvh
Christoffer
Det har funnits "isolerade pluggar" i rätt storlek för att ersätta peltierkylare. Kolla med någon av båttillbehörsbutikerna om de finns kvar i sortimentet.
Svenska
English