Fönster läcker L35

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Kenneth Ahlfors
25 aug 2020 12:08
Fönster läcker L35
De stora sidofönstren (heter ventiler kanske?) på vår L35 läcker in lite vatten vid kraftigt regn. Det droppar på insidan vid bakkanten.
Jag tror, fast är inte säker, att det kommer in mellan gummilist och ruta.
Någon som har tips om vad man kan göra?
Sven-Åke o Kari Svensson
8 feb 2024 15:47
sv: Fönster läcker L35
Du kommer inte att bli av med läckaget genom någon halvmesyr till lagning. Det går inte att täta utvändigt, vattnet kommer bara att fortsätta krypa längs fönsterramen och in i båten. Läckan är troligen inte mellan gummilisten och fönstret utan mellan fönsterramen och hålet genom laminatet. (Har haft o fixat samma problem på en L32). På min båt var hålen lite "generöst tilltagna" och så hade det snålats med sika vid monteringen.

Lossa skruvarna på insidan av fönsterramen.
Skär loss sikan mellan ruffsidan o fönsterramen på utsidan. Brytbladskniv och en massa kilar för att "töja ut" sikan fungerade för mig. Jag hittade en sats plastkilar i olika tjocklek på Jula som jag tror var till för att kila fönsterbågar vid husbygge. De fungerade utmärkt att knacka in och byta till grövre efterhand som springan öppnade sig. Det går så klart utmärkt att själv såga o slipa kilar i lagom hårt träslag.
Skär inifrån i skarven mellan rutramen o hålet i ruffsidan. Innerramen brukar inte vara limmad.
Lägg rikligt med sika på rutramen (mellan ramen och utsidan av ruffen) vid återmontering och fyll inifrån utrymmet mellan rutram o hålet i ruffsidan.
Du ska inte lägga sika på innerramen.
Skruva samman rutan så ramen sluter tätt mot ruffsidan. (Börja på mitten och gå utåt. Skruva in skruvarna en bit tills alla skruvar monterats o dra sen i botten.)
Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.