Drevhaveri

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Kjell Högkil
12 jun 2019 14:14
Drevhaveri
Vid en tilläggningsmanöver 31 maj slutade drivningen av propellern. Trodde först att jag tappat densamma. Båten en Linjett 34 nr 29 fick jag segla in till Brohälls Marin på Bullandö. Där konstaterades att en sorts brytpinne ca 2,5 cm lång och 3,5 mm tjock saknades/ gått sönder.
Kostnaden för detta kommer att bli avsevärd runt 20000. Pantaenius kommer ev att bistå trots avsaknad av maskinförsäkring.
Rent tekniskt kan inte detta vara annat en ett konstruktions-alt materialfel då inget onormalt i hantering av motor och drev har förekommit.
Yanmars drev SD 25 kan man således inte helt lita på! Sorgligt då jag seglat med SD 20 drevet i sexton år utan det minsta problem.
Sven-Åke o Kari Svensson
12 sep 2019 23:55
sv: Drevhaveri
Jag såg detta o blev orolig.. Kollade med Yanmar på Gustavsbergsmässan om det var ett vanligt problem. De uppgav att konstruktionen ser likadan på både SD20 o SD25-dreven. Under ett par år för ett par-tre år sedan hade de haft ett annat material i rörniten som de fått dessa problem med. De som har ett drev från perioden ca 2014-2016 ska nog kolla om deras serienummer på drevet kan ha den dåliga rörniten.
Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.