Bombroms, hindra gipp

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Kenneth Ahlfors
1 apr 2019 13:46
Bombroms, hindra gipp
Det finns på marknaden några olika sk. bombromsar att köpa. Alltså inte en sak som förhindrar gipp utan en pryl som bromsar ned hastigheten på en ev. ofrivillig gipp.
Är det någon som provat en sådan på någon Linjettbåt? Jag är lite fundersam med tanke på att båtarna har ett annorlunda storskotsarrangemang med fler än bara 1 fästpunkt vid storbommen. Kan man i så fall montera en sådan här sak nere storskotets infästning vid däcket/storskotskenan?

Kenneth
Pär Wessman
3 apr 2019 11:50
sv: Bombroms, hindra gipp
Vi har en bombroms monterad framför storskotet. Den fungerar bra som broms och ganska bra som preventer. Denna modell har en låsning som styrs från sittbrunnen, det gör att man kan låsa bommen så att den inte slänger när man ligger för ankar också. Mycket skönt. En riktigt seriöst preventer för att hindra gipp ska va fäst i bomnocken har jag läst. Denna håller emot tillräcklig för att hindra de flesta gippar och bromsa om den ändå kommer. mvh Pär Wessman, NORA
Kenneth Ahlfors
4 apr 2019 08:24
Hej Pär W.
Vilket fabrikat är det du har?
Pär Wessman
9 apr 2019 08:23
Jag kommer inte ihåg, måste kolla och återkommer.../PW
Björn Lamme
22 apr 2019 12:05

Det finns på marknaden några olika sk. bombromsar att köpa. Alltså inte en sak som förhindrar gipp utan en pryl som bromsar ned hastigheten på en ev. ofrivillig gipp.
Är det någon som provat en sådan på någon Linjettbåt? Jag är lite fundersam med tanke på att båtarna har ett annorlunda storskotsarrangemang med fler än bara 1 fästpunkt vid storbommen. Kan man i så fall montera en sådan här sak nere storskotets infästning vid däcket/storskotskenan?

Kenneth

Kenneth Ahlfors

Hej
Jag använder en bergklättrings "åtta" på min L33 fungerar bra,

se http://x-382.bl...billig-bombroms.html

Björn L33 Eowyn
Visar inlägg 1 till 5 av 5 totalt.