Kompabilitet Plotter - AIS

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Anders Engqvist
14 aug 2018 18:54
Kompabilitet Plotter - AIS
Jag har installerat en Graphene+ mottagare. Den är ansluten till NMEA 2000 nätverket. Till nätverket är bl.a. även en Garmin 5012 -plotter ansluten. AIS-systemet sänder information om båtens position som den ska. På plottern kan jag se andra båtar helt korrekt. När jag tar fram information om en annan båt på plottern visar denna information om båten. Problemet är dock att utöver båtens namn fylls tillgängliga positioner för namnet (totalt 20) ut med @.
Jag har varit i kontakt med Garmin och True Heading om detta. True Heading säger att detta är ett känt problem med Garmin, medan Garmin säger att man inte känner till problemet inom Garmin Europa. Ingen av tillverkarna verkar dock vilja göra något åt problemet. De hänvisar endast till den andra tillverkaren.
Min fråga är om det finns fler som upplevt samma problem. Är det endast i Garmin 5012 detta dyker upp eller gäller det även andra modeller? (I Sea Pilot visas båtnamnet utan @.)
Björn Medin
24 okt 2018 21:18
sv: Kompabilitet Plotter - AIS
Hej!
Installerade i sommar en GPSMAP922 med NMEA2000 till vilket jag senare kopplade en Graphene (den med splitter men utan WiFi) via N2K . Funkar bra och namn mm kommer upp korrekt.
Kör också separat navigationsdator med OpenCPN och även där kommer AIS data
upp korrekt så min tolkning är att Graphene gör det den skall. Körde under en tid med NMEA0183 men bytte till N2K för att spara anslutningar och för att få en enkel koppling till plottern.
Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.