Kemikalier och dess effekter

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

15 okt 2002 11:46
Jag är ofta skeptisk till reklam för diverse kemikalier och dess verkan i samband med båtvård. I sommar har jag testat två dyra grejer med för mig överraskande resultat.
Jag har tidigare tvättat, gnuggat, slipat och därefter oljat teaken i min ”32:a”. Resultatet har räckt en bit in på säsongen men inte mycket mer. I somras fick jag tips av en medseglare om medlet Snappy Teak, som skulle vara bra och långtidsverkande. Han påstod att hans behandling fortfarande efter två säsonger höll teaken brun och ej grånat som normalt sker.
Sagt och gjort, jag köpte grejorna för dyra pengar och satte ogång. Dunderkuren består av två ”tvättvätskor” med okänt innehåll (om man ej är kemist), samt en burk benämnd Sealer. Jag var noga med att följa instruktionen och höll alla ytor runt det jag bearbetade blöta medels återkommande spolning med vattenslang. Allt för att inte tvättvätskorna inte skulle torka på plastytor eller metall. Inget hårt gnuggandeeller gnidande på samma yta utan relativt stora svep utan att trötta ut mej. Först den ena vätskan och efter avspolning, en gång till med vätska nummer 2. avslutade med att noggrant spola hela båten. Döm om min förvåning. Teaken blev som ny. Ljus och fin, som nyslipad såg den ut teaken när den väl torkat.
Dagen efter strök jag på ett flödigt skikt med sealer och resultatet blev strålande. återstår att se hur det ser ut efter nästa säsong men resultatet ser lovande ut.

Nästa dundermedel som jag provat var mögelbortagningsmedlet Shipshape. Mina erfarenheter av att ta bort mögel och jordslag har tills nu bestått av ett lönlöst gnuggande med diverse medel med ringa effekt. Min sprayhood har sett bedrövlig ut på insidan. Sagt och gjort, jag lade ut sprayhooden på bryggan, tog en svamp och strök ut ”soppan” över hela insidan. Inget gnuggande utan bara nedblötning. Därefter tog jag ett par steg tillbaka och betraktade spännt vad som skulle ske. Efter cirka tio minuter, döm om min förvåning, bara försvinner möglet inför min ögon. Jag spolar av det hela med vatten och tar utsidan också. Tro det eller ej men sprayhooden blev nästan som ny. Inte heller verkan behandlingen ha påverkat inpregneringen. Strålande. Sådana medel tycker jag om.
Det jag däremot slarvade med var gummihandskar. Gör inte det, för händerna blev skinnflådda runt fingertopparna, så det är förmodligen starka grejer. Jag har också en del mögel på ett par segel och flera segelsäckar. Efter att ha ringt generalagenten vågade jag mej på dessa då han sa att flera segelmakare provat medlet. även här blev resultatet lysande och hittills håller seglen ihop.

Skepparn på Sofie

Skrivet i Linjett bulletinen
25 okt 2002 21:29

Jag har haft Snappy Teak i två säsonger på min 32:a och jag kan säga att det är först i slutet på andra säsongen teaken har fläckvis börjat blivit lite grå igen. Man får se till våren om vintern har tärt ytterligare...annars är det bara att köra en tredje säsong. Har oxå prövat att köra samma medel på utebordet av teak och det blev betydligt ljusare men den teaken verkar vara porösare varför "avverkningen" blev betydligt större än på båten.
Men jag håller med att medlet är rena rama undermedlet för de som inte vill ha teaken grånad.

Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.