Tips för säker båt?
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Tips för säker båt?
Hej, båtvänner.Jag har precis blivit lycklig ägare till en mycket välvårdad Linjett 30 från 1978 med en Yanmar 8hk (original och sjövattenskyld), nyare segel och AGA-värmare. Elinstallation med två 75 AH batterier och 25W solcell. Autopilot - äldre, och nyare plotter ingår. Jag har ingen tidigare erfarenhet av Linjettbåtar men har hört mycket positivt om dem. Finns det någon som skulle kunna ge mig lite tips om vad jag främst bör tänka på med avseende på säkerhet/ sjövärdighet och seglingsegenskaper med båten?
MVH
Peter Berglund
Tips för säker båt?
Oj, det var ingen liten fråga!Samtidigt är det ju omöjligt att svara på när man inget vet om din tidigare erfarenhet!
Det jag prioriterade när jag köpte min var att dels dra ner alla fall och kontroll-linor till sittbrunnen.
Dels att skapa snabbrev för både första och andra revets hals- och skothorn. Nerdraget till sittbrunnen. Med detta arrangemang kan jag reva ensam på mindre än en minut utan att behöva kliva upp på däck!
Det anser jag vara den allra viktigaste säkerhetsutrustningen! Man ska aldrig behöva tveka om att reva eller ej, vilket oftast leder till att man revar för sent! Och att stå framme vid masten och dra i linor när kulingen väl är över en, är ett stort riskmoment! Skapar också oro hos den övriga besättningen!
Därnäst skulle jag se till att byta backventil för avgaskylningen samt byta topplock, om inte detta redan är gjort. Båda sakerna kan annars orsaka att motorn går sönder
Tips för säker båt?
Tack Anders för ditt svar, dina tips underlättar när man är grön på båttypen och inte så van seglare, ännu. Vill du berätta hur du gjorde din snabbrevskonstruktion?Tips för säker båt?
återigen, detta är ingen liten fråga. Jag gör ett kortfattat försök.1. Se till att dra ner storfallet till sittbrunnen. Bäst är att ta ut fallet en bit upp på masten och bryta det direkt akterut vid mastfoten. Ju fler brytningar desto mer friktion. På Benns i Stockholm fanns vinklad rostfri plåt för fästen för brytblocken.
2. Bommen kan inte vara rörlig på masten. Jag köpte därför nytt bomfäste samt material till en ny revningsbar bom från Benns. Bommen har i framkant två brytblock uppåt och tre nedåt samt i akterkant tre uppåt. I det mittersta brytblocket har jag dragit uthalet till (det lösfotade) bomliket.
3. I övrigt är principen samma som de färdiga revlösningar du kan köpa av både Seldéns och Benns. Se röntgenskisser på deras hemsidor eller i kataloger. Principen är att inuti bommen löper revlinorna genom rörliga block som sitter ihop i ryggen. Det är dels för att få samma dragkraft till både hals- och skothorn. Dels för att få en tillräcklig längd på skothornslinan till andra revet. Den linan är nämligen längre än bommens längd.
4. Så här har jag dragit revlinorna.
a) halshornslinan: fäst på sidan av masten i höjd med bommen, upp till och genom den påsydda ringen till revhalshornet, ner till övre brytblocket i bommen, akterut till dubbelblocket, förut till nedre brytblocket, ner till mastfoten, akterut till winch på rufftaket.
b) skothornslinan: fäst inne i aktre bomnocken, förut till dubbelblocket, akterut till brytblocket, genom revhalshornet, ner på andra sidan seglet, under bommen, fäst på bommens motstående sida (för att den revade segelduken ska ha lite mer plats).
Klart som korvspad, eller hur?
Bifogar ett foto (fler finns).
Visar inlägg 1 till 4 av 4 totalt.
Svenska
English