Säkerhetslina/or längs båten
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Jag vill spänna en säkerhetslina mellan fören och aktern (båda sidor)så att jag kan koppla mig om jag i dåligt väder måste upp på däck. En rund lina rullar ju under fötterna, så jag tänker mig ett band.Tacksam för förslag på hur man fäster bandet i för och akter!
HejJag har tidigare använt gamla Ankarolinaband för detta ändamål på min Linjett 30. Det fungerar perfekt. Man behöver inte fästa banden ända fram i stäven eller ända till akterspegeln. Du har ju en viss räckvidd i selen också.
Däremot är det fördelaktigt att ha banden i kors över fördäck. Oftast går man ju fram på fördäck på lovartssidan även om arbetet som ska utföras ofta är på läsidan. Med banden i kors och lagom lång sele så är du tillräckligt rörlig på hela fördäcket.
Jag fäste mina band i aktre stöttan på förpulpiten och i främre stöttan på akterpulpiten. Det var bästa fästpunkterna på en Linjett 30, tyckte jag. Kanske är det annorlunda på andra båtar. Man får pröva sig fram medan man ligger vid bryggan och kapa banden när man hittat bästa punkterna.
/anders
Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.
Svenska
English