Travare för spinnakerbom

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Björn Dannberg
23 apr 2006 19:56
Travare för spinnakerbom
På min Linjett 35:a har jag en anordning där jag kan höja och sänka fästet för spinakerbomen på maten genom att hala eller hissa en tamp som är fäst på maten. När spinakern är uppe blir det dock så stort tryck på travaren att den knappast går att rubba. Den travare som finns har inget kullager. Vet någon om det går att få tag på en travare med kullager som går att använda på den ursprungliga skenan. Eller måste också skenan bytas ut?

Björn Dannberg
Santana

3 maj 2006 00:41
Travare för spinnakerbom
Hej,

Det är nog samma arrangemang på alla Linjett 35:or. Enklast är nog att markera var på masten du vill att bomfästet ska vara vid olika typer av segling, istället för att göra om det helt. Man vill ju helst ha bommen i så rät vinkel som möjligt, men man förlorar inte så många centimeter på att höja bommen med liften och låta infästningspunkten sitta kvar i en något lägre position, särskilt vid bankappsegling när båttaktiken gentemot andra båtar är viktigare än optimalt segeltrim. Om man seglar på plattläns ska inte trycket på travaren vara så stort, dock. Då går det att flytta punkten genom att sätta bommen på axeln och använda benstyrkan... Av friktionsvärmen kan dock plastlagret (ja eller vad man nu ska kalla plastbitarna) gå sönder så viss försiktighet bör iakttas. Så mitt råd är att be rorsman snabbt styra ner på platten för att ändra positionen på travaren och sedan lova upp igen på rätt kurs.

På de flesta båtar är spinnbommens infästningspunkt fast och jag misstänker att skenans syfte i första hand är att kunna sätta upp spinnbommen längs masten när den inte används.

Lycka till.

Per Lembre
SWE 20, Vignette

Björn Dannberg
5 maj 2006 18:55
Travare för spinnakerbom
Hej Per,

Visst är det praktiskt med en lång skena så att man kan stuva spinnakerbomen längst masten, men en fast punkt för segling fungerar inte, i vart fall inte om man som jag kör med dubbla gajar. Då måste bomfästet höjas när man gippar och det är framför allt då som jag har problem.

Hälsningar

Björn

Visar inlägg 1 till 3 av 3 totalt.