Riggspännning

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

8 maj 2006 08:51
Riggspännning
Tjena
Jag har en riggspänningsmätare modell "Vajert", men saknar dokumentation på vilken spänning som ska ansättas. Jag har en Linjett 32 med Seldenmast 7/8 från 1984. Tacksam för assistans.

11 maj 2006 07:33
Riggspännning
En bra handledning i riggning hittar du på Seldéns webbsida, Tumstocksmetoden som de rekommenderar för att mäta riggspänning har jag använt och fått bra resultat. De har anvisningar för tiggansättning för alla olika typer av riggar och tumstocksmetoden är ett bra stöd (man tejpar en två meters tumstock längs vant/stag och mäter töjning medan man sättar an vantet till rekommenderad spänning, 10-15 % av brottlasten ger samma töjning för olika diametrar).
Visserligen får du inte användning för din Vajert, men resultatet blir bra på ett enkelt sätt. Kanske kan du mäta med den efteråt som jämförelse? Dokumentera annars en lyckad riggansättning med att mäta med skjutmått "inuti" vantskruvarna.

Lycka till!

/Klas

11 maj 2006 07:33
Riggspännning
I det trimhäfte som jag har från Rebell/Uk pratar man om värden för loose vajermätare kring 42 för toppvant och något lägre för undervanten. Omräknat till brottlast så ligger det kring 25% av brottlasten - dvs hårt ansatt rigg. Masten ska luta vid rufftaket ca 70 cm mätt från bakkant mast om du lodar med storfallet.

Visar inlägg 1 till 3 av 3 totalt.