Riggning Linjett 32 MH

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

30 maj 2005 22:23
Riggning Linjett 32 MH
Hej,

Hur riggar man bäst en Linjett 32 masthead. Bör masten krummas/hur mycket? Använder själv ett verktyg för att mäta vantspänning, men detta är ju generellt och något otympligt.

Min Linjett som jag köpte förra våren har heller ingen aktarstagssträckare, utan akterstaget är fäst med vantskruv. Idé att ersätta med akterstagssträckare?

Tacksam för råd,

MVH/Martin Ulander
31 maj 2005 23:31
Riggning Linjett 32 MH
Hej,

även jag äger, sedan i fjol, en Linjett 32 MH. Min mast stod bra förra säsongen, så jag mätte upp det "invändiga avståndet" i alla vantskruvar. På detta sätt kan jag få samma trim som i fjol.

En bra handledning i riggning hittar du annars på Seldéns webbsida, Tumstocksmetoden för att mäta riggspänning har jag använt tidigare och den fungerar bra.

Själv skulle jag nog byta ut vantskruven på akterstaget mot en eller annan anordning för att lättare reglera spänningen. Jag har seglat med en Arcona 400 som har en kaskadtalja på akterstaget. Billigare? men i alla fall snabbare än en akterstagssträckare. Men du måste då korta av akterstaget. Kanske utnyttja tillfället till att få en hanfot så att inte akterstaget kommer ner mitt i öppningen till badstegen?

Lycka till

Hälsningar Klas

Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.