Mastlutning, hur fixa?

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Kenneth Ahlfors
5 mar 2007 14:16
Mastlutning, hur fixa?

Jag deltog i segletrim-kvällen hos UK-Syversen-sails (läs mer om kvällen på annan plats på denna hemsida) och där fick vi veta att Linjettbåtarna i allmänhet kunde må bra av lite mer mastlut bakåt för bättre balans. Jag har därför tänkt ge min L33-mast lite mer baklut och förstår att detta bäst ordnas genom att sätta en toggle vid förstagets övre fäste. är det någon som pysslat med detta och finns det något att tänka på, eller är det bara att klämma dit en lämplig storlek och längd och sedan se vad som händer? Behöver man ändra något i mastfotens placering?

9 mar 2007 00:42
Mastlutning, hur fixa?
Hej Kenneth,

Om man förlänger förstaget så måste också mastfoten flyttas föröver. Mastens position genom däck vill man ju ha mer eller mindre oförändrad och en naturlig krum på masten i viloläge.

Detta innebär i allmänhet också att man får såga lite i durken runt masten.

Jag tror Martin Svenzon har erfarenheter kring detta. Jag kollar med honom.

Martin Svenzon
9 mar 2007 10:50
Mastlutning, hur fixa?
Efter diskussion med Mats Gustavsson förlängde jag förstaget med en toggle vid förstagets övre fäste. Jag började kappsegla 1998 mot Mats G som då mycket framgångsrikt kappseglade med sin 33:a och mastlutningen var en av de faktorer som skilde våra båtar åt. Jag köpte en toggle på Rosättra (finns hos Benns och Watski), storlek 30-40 mm, låste med saxpinne, surrade med några varv tesaband för att undvika att spinnakerfall eller spinnakern kan fastna/rivas sönder av saxpinnen. Mastroten kom ett eller två hack längre förut efter förlängningen av förstaget. Jag måste såga ut 10-20 mm större öppning i durkarnas främre urtag för masten. Motivet för att luta masten mer akterut är att ändra båtens balans. Båten blir något mer lovgirig (från att ha varit nära neutral); med ett lätt rodertryck ökar höjdtagningsförmågan på kryssen. Jag har sedan 1998 behållit toggle och mastlutning och anser att det är en fart- och höjdgivande trimningsåtgärd som kan rekommenderas på Linjett 33.
Martin Svenzon, SWE 14

Kenneth Ahlfors
9 mar 2007 11:31
Mastlutning, hur fixa?
Du Martin, har du ngn uppfattning om hur mycket mer bakåtlut masten fick? D.v.s om man förlänger förstaget 40 mm, hur mycket gör det på lutningen? Och kommer du ihåg om det var ett- eller två hack framåt i mastfoten?
jag kappseglar inte själv aktivt men har inget mot att båten tar lite bättre höjd/fart (det bor väl en kappseglare i oss alla!)
Tack förresten för en bra beskrivning!

Kenneth, SWE23

Martin Svenzon
10 mar 2007 09:56
Mastlutning, hur fixa?
Kenneth, nej jag kommer inte ihåg om det var ett eller två eller ev flera hack. För att hitta rätt gör så här: vid påmastning ställ ner masten ett hack längre förut jämfört med tidigare placering (utan toggle), koppla förstag och akterstag men ej vanten, sträck akterstaget, nu skall masten passera genom däcksringen utan att nudda varken för- eller akterkant av mastringen (det måste finnas plats för åtminstone den tunnaste gummiklotsen i för- eller akterkant i mastringen). Nuddar masten akterkant av mastringen bör du flytta fram masten ytterligare ett hack. Det är en fördel om du kan ge masten en primärböj akterut genom att pressa in en något tjockare klots i akterkanten än avståndet mellan masten och mastringen och sedan en eller flera klotsar i framkant mast så att den blir fixerad genom mastringen.
Martin Svenzon, SWE 14

Visar inlägg 1 till 5 av 5 totalt.