Kolla röstjärnen?
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Kolla röstjärnen?
Hade ett samtal nu under semestern med någon förstå-sig-påare i en hamn som ansåg att -visst Linjett 33 är en fin båt men att man absolut skulle ha koll på röstjärnen då dessa kunde ge vika med mastbrott som följd?Har själv inte hört något sådant men han gav mig i alla fall en tankeställare så jag började fundera på hur man kan komma åt att checka röstjärnen inifrån salongen. Inte helt lätt visade det sig. Någon som vet om de går att komma åt?
Kolla röstjärnen?
Hej!Varför inte kolla med Rosätra om detta är ett problem. Jag lyssnar kritiskt på alla "förståsigpåare"!!
MVH!
Rune Linde
Kolla röstjärnen?
Hej Rune och KennethDet är rätt att man ska kolla röstjärnsbygeln ovan däck
Min brast ca en centimeter ovan däck, rakt av och masten gick av vid undervantets infästning i masten
Det här hände sommaren 2008 i lätt vind ca 5-7 m/s
I dag har jag nya röstjärns bygeln som är ett svetsat fäste, den passade i de gamla hålen så det var lätt att byta
Tommy Lindgren med L33an Storscha segelnr 57
Kolla röstjärnen?
En fråga Tommy, hur kollar man röstjärnen? Kan man med blotta ögat se att det finns antydan till sprickbildning? Eller bör man byta för säkerhets skull. Men OK, nu vet jag i alla fall att det KAN hända och att det tydligen händer ovan däck, under däck är lite jobbigare att kolla eftersom det orsakar en del rivningsarbete.Skulle också vara bra att veta hur vanligt detta problem är, har det bara hänt på någon enstaka båt eller...? Fast den infon kan man nog få av Rosättra-killarna.
Kolla röstjärnen?
Jag tror att det är svårt att se om bygeln är sträckt eller ej, brottet blev där böjen på bygeln startar alltsånormalt är det en liten sträckning , jag skulle byta de för trygghets känslan.
Under däck behöver man bara ta bort skyddet försiktigt med stämjärn sen passar det nya fästet i gamla hålen genom däcket
Tommy
Kolla röstjärnen?
Jag har inget svar, däremot en fråga till Rosätravarvet: Hur vanligt är brottet på bygeln?
är problemet en engångsföreteelse = inget problem, om flera fall = troligen materialfel och alla 33:or inom aktuell materialleverans borde varnas.
Jag hoppas storpojkarna svara på detta!
Janne
Visar inlägg 1 till 6 av 6 totalt.
Svenska
English