Backstag eller ej?

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Björn Dannberg
13 jul 2006 16:01
Backstag eller ej?
På masten på min L35 finns uttag för backstag. Likaså finns fästen i relingslisten för sådana. Men några backstag fanns inte med då jag köpte båten så jag har inte använt några sådana.

Dock tycker jag att båten borde kunna gå högre på kryssen än den gör. Skulle backstag hjälpa till med detta?

Björn Dannberg
Santana

2006-07-13 16:01
2 aug 2006 15:37
Backstag eller ej?
Hej, har aldrig provat det men kommer ihåg från en artikel i Segling för många år sedan att man ansåg att det ger en hel del. Jag tror dock inte att det kommer att göra underverk. Om man jämför L35 mot jämförbara nyare båtar så skiljer det väldigt mycket i höjdtagningsförmåga. Dessa båtar har inte backstag men får naturligtvis bättre kontroll på förstaget då de har förstagsinfästning kring 9/10-delar. När vi körde IMS-SM förra året och året innan så var skillnaderna mycket tydliga. Vi tog ofta starterna men blev relativt snabbt överseglade av båtarna i lä. Lite bättre går det när det råder fockläge med den skotad innanför vanten på taket. Vinkeln blir då mer idealisk - men tyvärr är det alltför sällan det är så pass mycket vind under sommaren. Vi anser att genua fungerar bättre än fock ända upp till kanske 8-9 och det blåser ju sällan mer än så i snitt. Ett viktigt tips är att få till storskotning. Det gäller att skota storen hårdare än man tror (åtminstone med den stor vi har). Vagn och skotningen måste då fungera enkelt vilket är förklaringen till varför vi har detta i sittbrunnen. Vi har två lägen på storskotningen en fart och en höjd. Det skiljer bara några cm i skotningen mellan dessa lägen. Vi har en skala på rodkicken som visar var vi är. Vi bestämmer oss för vad vår target-speed skall vara i viss vind t.ex. 6,4, släpper ned vagnen och har skotning i läge fart, faller så att vi seglar rätt med denna skotning, när vi passerar 6,4 och kanske närmar oss 6,7 så ställer vi om till höjdskotning (in kanske 5 cm på skot, se också topplattan), vagnar sakta upp storen till vi tappar ned farten till 6,4. Sedan ser vi till att hålla denna fart hela tiden. Höjden kommer automatiskt genom det stöd som storen ger. Styrning är oftast nästan helt neutral.
mvh
Robert, Linjett 35 Miriam (Matrisen)

Anders Egerö
13 aug 2006 03:16
Backstag eller ej?
Hej

Jag seglar visserligen en 30:a men tycker din beskrivning ovan var mycket intressant. Du har inte någon bild på skotningsarrangemanget att lägga upp här?

Varför skulle du inte kunna skota på samma sätt med skenan kvar på rufftaket?

Vad menar du med att du har två lägen markerade på rod-kicken? Det kan väl behövas fler beroende på vindstyrka?

Hur många centimeter flyttas skotvagnen mellan ytterlägena?

Har du alltid, aldrig eller ibland inslag i storens förlik från genuan?

Skotar du någon gång så att bommen pekar mot lovart?

För övrigt måste man veta hur förseglet är sytt innan man vet om det lönar sig med backstag. Segelmakaren har förmodligen sytt seglet för ett visst mått av förstags-zagg. Om det är Rebell/UK osv så vet de väl att båten inte levereras med backstag och då har de tagit med detta i beräkningen av buken?

Anders
Sambal

13 aug 2006 14:48
Backstag eller ej?
Hej Anders,
Jag kan inte ge dig ett komplett svar just nu med bild och mått men kan återkomma med det.

"Varför skulle du inte kunna skota på samma sätt med skenan kvar på rufftaket?" Egentligen ska detta också gå lika bra men vi ser 3 praktiska skäl till varför det är sämre: 1. Det krävs enorm kraft för att reglera storen på rufftaket alltså måste vinschen användas. Det blir därför struligt att löpande justera detta (jag hade så på min tidigare 32:a). 2. I princip så har jag bara sett en skena som fungerar vettigt (går att röra upp o ned) på rufftak och det är en överdimensionerad Harken-skena. 3. Problemet blir också var den skall regleras? På original Linjett så kommer den bak till råtta bland keyboard o då måste man ha en person i sittbrunnen som drar bakåt eller släpper. Om man har skotskenan i sittbrunn så kan t.ex. rorsman lätt köra den.
"Vad menar du med att du har två lägen markerade på rodkicken? Det kan väl behövas fler beroende på vindstyrka?" Markeringen är en normal 1-12 skala som vi har satt på röret som går i rodkicken. Man kan då läsa av läge i kanten av ytterröret. Ja, det kan krävas fler lägen men i normalvindar 4-8 m/s så är det med vårt storsegel i huvudsak samma setting (fart/höjd).
"Hur många centimeter flyttas skotvagnen mellan ytterlägena?" Detta vet jag inte exakt men skotskenan (som är löstagbar, när vi familjeseglar så tar vi bort den och har en fast punkt mitt i brunn, använder kicken för att hyggligt kontrollera akterliket på storen) går hela vägen från ena sargen till den andra. Detta vill ju Rosättra undvika för man måste kliva över denna hela tiden därav takvarianten.
"Har du alltid, aldrig eller ibland inslag i storens förlik från genuan?" Inte mycket. Vi kör med mycket plan stor, oftast är uthalet draget hela vägen ut till mätmärket på bommen. Detta kan ju vara annorlunda på 30 som har masthead och kanske andra vinklar på genuaskotpunkten.
"Skotar du någon gång så att bommen pekar mot lovart?" Aldrig. Eftersom vi hela tiden försöker kontrollera akterliket på storen så blir en sådan inställning inte nödvändig. Får man in storen tillräckligt med skotet så bör bommen vara max i mitten eller snarare en bommnocksbredd nedanför.

Jag håller med in din sista kommentar. Det finns en mycket intressant diskussion som utvecklar detta i en artikel (Segling) om Tom Finells Comfortina 32 (Fin). Han har verkligen lyckats bra med sin relativt gamla båt i t.ex. Gotland runt och mästerskap i Finland. Sen har du ju Peter Westerlund (Vsnok) som har fått grym fart på sin L30 att kolla med.

mvh
Robert

16 aug 2006 12:32
Backstag eller ej?
Hej Robert eftersom du verkar kappseglat en del 32 oxå så passar jag på att fråga om hur ni gick på undanvindarna. Jag upplever det som vi går bra på kryss i registret lättvind å plattvatten-upp till 8-9m med G1 sen tappar vi höjd (jämfört med backstagsbåtar och MH riggar)och ska väl egentligen byta till fock. På undanvindarna är vi rökta. är det vi som är lata (hemska tanke) eller är det ett svagare register för båten. Hur mycket jobbar ni med lovartsgajen?

Mvh
Peter

16 aug 2006 16:40
Backstag eller ej?

Hej Peter det är kul att det blivit sånt tryck på den här bloggen!
Min erfarenhet är att L32:an är svår och inte minst 7/8-varianten. Jag har varit med i situationer där vi inte kunnat ta L30(!) och det även på kryss. Vi lyckades aldrig riktigt få fart på min gamla L32:a men det borde gå. På undanvindarna särkilt kändes det ibland tröstlöst. Några tips:
1. Kolla längden på spinnbommen. Den skall definitivt vara maxlång.
2. Var försiktig med att tilta masten bakåt. Vi försökte det med dålig framgång. Se dock till att du har ordentligt spända undervant och använd häckstaget aktivt på kryssen (70-80 % i byar, nära 0 % i hål - gäller vid medelvindar).
3. Jag skulle också kolla igenom hela segelgarderoben och jag föreslår att du tar ett snack med Björn österberg på North Sails (Lidingö). Han har verkligen känsla för detta.

Aktiv lovartsgaj: Ja, hela tiden 90 % mot vindex gärna lite till om det inte blir för hårt skotat i lä. I lättvind, prova med att sänka spinnbommen ganska rejält för att exponera mer yta.

mvh
Robert

16 aug 2006 21:46
Backstag eller ej?
Man hinner knappt läsa alla inlägg....

Min mast är lutad ca 80 cm vid rufftaket, kanske för mycket? Båten är inte speciellt lovgirig om det nu spelar nån roll. Kanske ska prova att ta bort en toggle nästa år.

Häckstaget jobbar inte vi så mycket med kör med travaren i stället rätt eller fel?

Bommen ska vi jobba hårdare med och alltid försöka "visa" maximalt. Vi kan ha problem med Neppare i lätt undanvind:-(
Vi seglar definitivt inte upp till IMS brevet på undanvind kryss å andra sidan kan vi gå bättre.

Lystalet på 35:an verkar vara attraktivt om man ska kappsegla på LYS? Hur uppfattas 33:an på LYS?

16 aug 2006 21:46
Backstag eller ej?
Man hinner knappt läsa alla inlägg....

Min mast är lutad ca 80 cm vid rufftaket, kanske för mycket? Båten är inte speciellt lovgirig om det nu spelar nån roll. Kanske ska prova att ta bort en toggle nästa år.

Häckstaget jobbar inte vi så mycket med kör med travaren i stället rätt eller fel?

Bommen ska vi jobba hårdare med och alltid försöka "visa" maximalt. Vi kan ha problem med Neppare i lätt undanvind:-(
Vi seglar definitivt inte upp till IMS brevet på undanvind kryss å andra sidan kan vi gå bättre.

Lystalet på 35:an verkar vara attraktivt om man ska kappsegla på LYS? Hur uppfattas 33:an på LYS?

Anders Egerö
17 aug 2006 00:51
Backstag eller ej?

Min 30:a med låga MH-riggen går utan tvekan bäst på undanvind (under LYS). Medan på kryssen har vi mkt svårt att segla upp till LYS 1.08. Tar helt enkelt inte tillräcklig höjd/fart.

Sen har jag läst att man ska luta masten framåt på undanvinden, precis som Optimistjollarna. I alla fall om man seglar Scampi och bor på Runmarö...

20 aug 2006 13:58
Backstag eller ej?
Hej igen,
Prova och ställ masten rakt igen. Vi försökte också få 32:an mer lovgirig genom att luta masten. Den kändes för död innan tyckte vi men det slutade med att vi gick sämre. Om det berodde på en kombination med våra segel det lyckades vi aldrig reda ut. återkommer till akterliket på storen. Vingen på en båt med försegel skall ses som kombinationen av förseglets framkant ända till akterliket på storen. Försök att få dessa segel att samarbeta. En kombination av kontrollerat akterlik i storen (ordentligt nedskotat) och häckstaget ger möjlighet till att tvista toppen olika mycket. Jämn vind i höjdled (ses lättast när vinden och byarna syns i vattnet som krusningar) gör att du kan minska tvisten, tvärtom bör man ha mer tvist. I hårdare vind så ökar man bara draget i häckstaget. I lättvind är häckstaget helt släppt. Det är således bra om häckstaget är enkelt att reglera. Vi har helt skippat varianten med vajer i nedre delen och kör med dynema tampar och rel. små Harkenblock (själva häckstaget är fortfarande vajer).

L35 har tycker jag lättare att segla upp till sitt lys än 33:an. Vi går fortare än 33orna i princip i alla vindar inte minst på kryss.

2 okt 2006 14:19
Backstag eller ej?
Har roat mig i helgen att lägga in värdena från ett IMS mätbrev för 32:an, är det nån som kan bekräfta själva uträkningen?(se nedan) det gäller vmg segling. Hur väl seglar ni upp till era värden, ni som har ims-brev?
TWS, TWA, VMG, TBS kryss
6, 43.7, 3.1, 4,2
8, 43.5, 3.6, 5.0
10, 42.5, 3.9, 5.3
12, 41.4, 4.1, 5.5
14, 40.7, 4.2, 5.6
16, 40.3, 4.3, 5.7
20, 40.4, 4.4, 5.7
TWS, TWA, VMG, TBS undan
6, 143.5, 3.1, 3.8
8, 159.9, 3.9, 4.1
10, 163.1, 4.7, 4.9