Babystag till MH

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

27 feb 2008 08:01
Babystag till MH
Jag har en MH från -81. Babystaget är alltid i vägen när man kryssar och ska slå.
Jag har hört att någon helt sonika tagit bort babystaget utan problem.
är det flera som har erfarenhet av detta?
Hälsningar
Ralf

Kenneth Ahlfors
27 feb 2008 08:35
Babystag till MH

En variant kan vara att behålla staget men kapa av en meter på nederdelen och ordna en talja. På detta sätt kan du släppa på taljan och föra in staget mot masten där du kan fixa en tillfällig förankring. Därmed är du av med det vid vi lugna vind-vågförhållanden. När det sedan brallar i och du vill kunna stabilisera masten/ plana storen så är det bara att lossa vid masten och ta hem ordentligt på taljan varvid babystaget åter gör den nytta det var tänkt för.

Grundtanken med babystaget är att stabilisera masten vid ökad vind och höga vågor samt att möjliggöra en viss mastböj för att kunna få storseglet planare.

3 mar 2008 09:57
Babystag till MH
Min MH är ombyggd för självslående fock. Detta gjordes på Rosättra och innebar bl.a. att babystaget ersattes av ett par förliga undervant som går från undre spridarna till den förliga foten på den nya tvärgående fockskenan. Dessa nya undervant tillsammans med de gamla aktre undervanten håller undre halvan av masten stadig. Jag har kvar backstagen, men använder de sällan, utan har de parkerade i sitt förligaste läge. Vid segling i grov sjö sätter jag an dem. Kanske ska jag fixa ett löstagbart babystag som håller emot förifrån. Inbillar mig att det borde gå bra med ett babystag i lågtöjande tågvirke med en löstagbar vantskruv eller liten talja.
Visar inlägg 1 till 3 av 3 totalt.