Typ av färg på vattenlinje och däck
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Hej. Vilken typ av färg användes på L32 för vattenlinjen och randen över fönstren? Jag har en -84./Axellsv: Typ av färg på vattenlinje och däck
Rosättra rekommenderar International Perfection Mauritius Blue YHF991 om man vill ha samma nyans som på nyare Linjett. Själv kommer jag troligen att låta stripa överbyggnaden och snobbranden men måla vattenlinjen. Har gjort så på en tidigare båt. Stripningen blev mycket bra men dubbelkrökningen av vattenlinjen gör den "omöjligt" att stripa även för ett proffs.¨
Jag har Linjett 35 Nr23 från 91 "Amerona" och har tänkt att måla om det blåa på överbyggnaden. Rosättra har inget bra svar på vilken färg-kod som är lämpligast eftersom olika tillverkare har olika färg-serier. Jag har tittat på färgkartor från Epifanes, International och De Ijssel (Double Coat) men har svårt att hitta något exakt. En färgtillverkare sa "Ta den blåa nyans du gillar i stället för att hitta exakt den gamla". Men jag vill nog komma så nära som möjligt.Kulören som nämns i tråden här, Mauritius Blå YHF991, som på nyare Linjetter är väl lite mörkare än originalet på 35;an?
Är det någon som har målat om eller bättrat och som kan tipsa om snarlik färgkod?
/ Reidar Stolt
sv: Typ av färg på vattenlinje och däck
Jag har Linjett 35 Nr23 från 91 "Amerona" och har tänkt att måla om det blåa på överbyggnaden. Rosättra har inget bra svar på vilken färg-kod som är lämpligast eftersom olika tillverkare har olika färg-serier. Jag har tittat på färgkartor från Epifanes, International och De Ijssel (Double Coat) men har svårt att hitta något exakt. En färgtillverkare sa "Ta den blåa nyans du gillar i stället för att hitta exakt den gamla". Men jag vill nog komma så nära som möjligt.
Kulören som nämns i tråden här, Mauritius Blå YHF991, som på nyare Linjetter är väl lite mörkare än originalet på 35;an?
Är det någon som har målat om eller bättrat och som kan tipsa om snarlik färgkod?
/ Reidar Stolt
Jag målade med Mauritius Blå Toplac, men upplevde den som väldigt mörk. Men efter moget övervägande så får den vara kvar annars hade jag tänkt att använda Toplac 104 (mellanblå)
Johnny (L33 nr 6)
Visar inlägg 1 till 4 av 4 totalt.
Svenska
English