Hur sitter grabbräckena monterade?

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Kenneth Ahlfors
8 okt 2007 12:07

Min L33 har (utvändiga) grabbräcken i teak. är det någon som vet hur dessa sitter monterade? Med skruv uppifrån eller inifrån båten? Jag tänkte ta loss dom för att lättare kunna snygga till med ytbehandling och undrar därför hur mycket jobb det är att få bort dom.

9 okt 2007 01:18
Du måste nog lossa på innertaket för att komma åt skruvarna så om du bara vill snygga till grabbräckena så är det nog en tveksam åtgärd.

Lycka till! /Per
18 dec 2015 19:49
Hej
Jag tänker montera skotskenor för 110% så jag undrar om man använder någon speciell borr för att borra ur pluggen i grabbräcken och längsgående lister. Man vill ju helst rädda listerna så långt det går, dom kostar väl en slant.
Har även läckande rutor, finns det någon "universialmetod" för tätning?
God Jul och Gott Nytt År
Mvh Lasse
Lennart Collén
24 jan 2016 18:44
Skotskena för 110%.
Jag monterade skena på min 35a för två vintrar sedan. Har bilder därpå. Behövde ej ta bort grabbräcken på däck däremot inne i båten. Pluggar lossas genom att man borrar ett relativt litet hål i pluggen varpå man skruvar i en skruv som så småningom träffar den skruv som list respekt grappräcke är fastdragen med. Man fortsätter skruva försiktigt. Pluggen skjuts ut av skruven som trycker mot skruvskallen under. Hör av dig om du önskar mera detaljerad info.

Lennart Collen
11 feb 2016 23:09
Jättebra tips Lennart tack
/ Lasse
Visar inlägg 1 till 5 av 5 totalt.