Hur dra storskot bak till rorsman?

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Kenneth Ahlfors
7 nov 2007 09:42
Vår L33-a är utrustad med rattstyrning(en av de få!) och då är storskotarrangemanget på rufftaket inte en helt optimal lösning. När man står därbak vid ratten når man helt enkelt inte fram till skotlinan vid winchen vid ruffnedgången. Nu seglar vi oftast minst 2 personer ombord och vid byig vind får en person sitta framme, och beredd, vid storskotet.
Men ibland sitter man ensam därbak i sittbrunnen och då kan man få en del spännande stunder och prov på sin simultankapacitet.
Så jag har funderat på att på ett enkelt sätt kunna dra storskotet till någon av de bakre wincharna. Kanske så att man i huvudsak behåller originalskotarrangemanget men då det känns motiverat enkelt kan dra om linan bak till bakre winch.
Någon som vet eller har provat på någon sådan anordning?

Anders Egerö
9 nov 2007 00:16
På båtmässan i älvsjö finns just nu Bavaria 31 utställd. De har gjort ett arrangemang av det slag du efterlyser eftersom kunderna till 30-fotaren upplevde samma nackdelar som du. Antagligen finns bilder någonstans på nätet.

14 nov 2007 09:36
Jag seglade en Comfortina 38 som hade en anordning där vilken tamp som helst kunde dras till vilken vinsch som helst. Väldigt praktiskt vid kappsegling. Bygger på att tamppaketet träs genom en ganska kraftig metallbygel bakom deras avlastare. är den normala vinschen upptagen tar man helt enkelt tampen vidare till en annan vinsch som är ledig. Det kan bli lite tampar kors och tvärs i sittbrunnen, men det funkar bra.

Om man bara nöjesseglar och har problem med storskotet i byarna, ja då kan man ju kanske nöja sig med att låta avlastaren vara öppen, dra skotet ett varv runt vinschen och sedan vidare till den lediga genuavinschen. Det blir ju förstås mer friktion och på bb-bogarna så går skotet tvärs sittbrunnen, men det borde funka om vinden är kraftig och behovet som störst, eller?

Linjett 40 har en liknande bygel placerad bakom avlastarna till huvudvinscharna som sitter på sittbrunnssargen. På det sättet kan tamparna dras tillbaka till vinschar som sitter längre föröver. Samma idé fast med omvända placeringar mot det du efterfrågar till 33:an.
Lars-Åke Johansson
27 okt 2009 22:08

Fick du någon lösning på problemet? jag har själv seglat min första sommar med en L35:a med rattstyrning och upplever samma problem. Jag har testat med att dra storskotet till den bakersta vinschen i sittbrunnen. Det fungerar hyfsat, men då kommer storskotet lite ivägen för den som sitter vid sprayhooden. Jag seglade tidigre en L32.a med rattstyrning och den hade storskotet framför ratten vilket var bekvämare vid segling, men inte lika bekvämmt när man ligger i hamn. Funderr på en lösning med att dra om storskotet via brytblock på sidan till sittbrunnen, men har inte riktigt klart för mig ännu hur det skall se ut.

Visar inlägg 1 till 4 av 4 totalt.