Balsa

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

17 feb 2003 20:12
Balsa

Hej,

Sedan någon tid står vi i kö för en Linjett33. Efter att ha jämfört de båtar som var aktuella kom vi fram till att Linjetten var både mest genomtänkt och har utmärkt kvalitet. Det enda som oroar mig något är att man använder balsa som distansmaterial i både skrov och däck. Vad är erfarenheterna, särskilt från tidiga båtar som varit med många år? Fukt i balsan borde ju i vart fall teoretiskt kunna innebära att båten blir mer eller mindre värdelös!
Vore väldigt tacksam för svar med eventuella erfarenheter, förhoppningsvis positiva, så att den där lilla gnagande känslan försvinner.

Hälsningar
Jan Simonson

19 feb 2003 21:12
Balsa
Hej Jan.

Med risk att få på nöten men, jag ser det tvärtom... Balsan är utmärkt, dels ger den ett mycket vridstyft skrov. Mig veterligen är balsan också lättare är divinylcellen. Sen som extra plus för oss som använder båten ganska långt ut på säsongen isolerar balsan skrovet mycket bra.

Vad som skulle kunna vara en risk är om man inte gör håltagningarna i sandwichen snyggt. Dvs för varje genomföring skrapar man ur balsan och spacklar i plast eller motsvarande. Jag har själv byggt mig en 33:a på Rosättra och vet att det är så det går till där - du kan vara lugn.

Det här med att balsa är sämre än divinylcel anser jag vara ett försäljningsknep från västkustvarven (läs Hallberg-Rassy). Ok, på världsomsegling och du slår hål i skrovet så tränger vattnet in i balsan. Men å andra sidan om du hamnar i den situationen hoppas jag att du tar dig till varv med din båt, på ett varv är den ingen större skillnad att laga balsa eller divinylcell.

Hälsningar Magnus L
20 feb 2003 14:47
Balsa
Hej Jan,
jag har själv ställt mig dessa frågor. Den information jag fått fram är följande:
- Oavsett val av distansmaterial erhålls ökad vridstyvhet och termisk isolation.
- Fuktspridning i balsa relativt divinycell. Divinycell i kvalitet HD har ringa absorbtion och klarar mekaniska påkänning mycket bra. Balsa absorberar mer vatten och är mjukare. Observera dock att balsats fibrer är orienterade med längdriktning vinkelrät mot glasfiberytornas plan. Detta medför att fuktspridning utanför det skadade området begränsas kraftigt.
- Bindning mellan glasfiber och distansmaterial. Divinycell har slutna celler. Detta ger positiv egenskap beträffande fukt inträngning men innebär även sämre vätning och bindning mot polyesterplast än balsa mot polyesterplast. Resultatet blir att delaminering är mer frekvent hos laminat med divinycell som distansmaterial. Vid delamineringsskador och divinycell som distansmaterial och där lagning sker med balsa uppstår ofta ny delaminering utanför det med balsa lagade området.
- Var noga vid genomföring. Byt balsat, närmast genomföring, mot glasfiberspackel eller epoxi. Detta av två orsaker. Genomföringen omges då av ett material hårdare än balsa, ett som kan motstå kompressionskrafter från genomföringen. Väljs epoxi fås även mycket god bindning till den redan härdade polyesterplasten samt mycket god fukttäthet.
- Båda materialen, balsa och divinycell, har alltså sina för och nackdelar. Rätt använt är balsa ett bra val!
Hälsning Stellan Stenmark
19 mar 2014 10:08
Balsa
Tacksam om någon har färgnummer till Gelcoten till Linjett 35 byggd 1993. Båda färgerna om möjligt Vit och blå.
Vänligen Nisse N
Visar inlägg 1 till 4 av 4 totalt.