Sittbrunnstält integrerat med sprayhood
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Mottager gärna info och tips om någon låtit sy upp och installerat tält + sprayhood enl ovan.Bertil
Hej,I våras skaffade vi sittbrunnskapell med bågar till vår Linjett 30 och det känns verkligen som om vi köpt en större båt! Kapellet fästes mot sprayhooden med dragkedjor, och nederkanten sätts fast med "tryck in och vrid om"-kapellås. Sidorna och bakdelen går att öppna och rulla upp. Höjden från sittbrunnsdurken till kapelltaket är ungefär 180 cm. Det tar mindre än 5 minuter att sätta upp och ta ner kapellet. Kapellbågarna är fästa på utsidan av sittbrunnssargen med ett snabbfäste så att dom är lätta att plocka bort. En extrafiness som jag verkligen rekommenderar alla som skaffar ny sprayhood och/eller kapell är att sätta dragkedjor på insidan där man trär igenom kapellbågarna. Det underlättar mycket när man vill ta bort spryhood eller kapell från bågarna.
Jag bifogar en bild på båten med kapell. Badpojken på däck får du stå ut med att få på köpet.
Hälsningar
Anders
Linjett 30 S-2845, Lina
Intressant!Hur mycket fick du betala?
Vilken kapellmakare?
Var placerar du bågarna när supstugan inte används?
Hej,Jag betalade 22'' för bomkapell, vindskydd, sittbrunnskapell och sprayhood kompl. med bågar och montering. Jag bor i Luleå och det är ett kapellmakari som heter Landelius symaker som gjort jobbet.
Han kanske inte är billigast men det känns som att det är välgjort med bra passform, så jag tycker att det var väl värt priset.
Bågarna är utformade så att de smiter utanför sittbrunnssargen med själva kapellet som en korv längst bak.
/ Anders
Hej!Vi har en praktisk kapell i vår L32 där en enkel båg sitter direkt i winchhål!
Eftersom bågen har samma höjd som sprayhooden, har vår kapell ingen ståhöjd. Speciellt i bakre delen av sittbrunnen finns det dåligt om plats.
Om man vill mera plats, kan man väl beställa en högre båg och dito kapell, eller en dubbel-båg, men vi har tyckt att extra platsen vi får räcker fint. Och dessutom ser det väldigt snyggt ut (se bild).
mvh.
Markku
S/y Alkyone, Helsingfors
Hej!Vi har en praktisk kapell i vår L32 där en enkel båg sitter direkt i winchhål!
Eftersom bågen har samma höjd som sprayhooden, har vår kapell ingen ståhöjd. Speciellt i bakre delen av sittbrunnen finns det dåligt om plats.
Om man vill mera plats, kan man väl beställa en högre båg och dito kapell, eller en dubbel-båg, men vi har tyckt att extra platsen vi får räcker fint. Och dessutom ser det väldigt snyggt ut (se bild).
mvh.
Markku
S/y Alkyone, Helsingfors
HejHär är en bild på sittbrunnskapellet på vår 30:a. Kapellet är integrerat med sprayhood med dragkedja. Bågarna är snabbt löstagbara då fickorna har dragkedjor. Mycket nöjd med detta arrangemang. Blir snabbt ett uterum eller Biminitop/regnskydd, alt efter behov. Båten är för övrigt till salu.
/Peter
Hej Peter
Hur sitter bågarna fast i båten? Kan du fälla hela kapellet och låta det ligga på akterkanten av sittbrunnssargen? Eller måste du ta isär alltihop och pula ner i ett stuvfack?
Vad heter kapellmakaren och vad fick du betala?
Hej AndersBifogat finner du några foton som kan ge lite vägledning hur kapellbågarna monteras. Kapellet går ej att fälla ner mot sittbrunnskanten utan jag har det vilande mot akterstaget. Kapellbågarna är delade på mitten och sitter i fickor med dragkedjor så det är ett ögonblocks verk att ta ner hela grunkan. Bågarna är påträdda på en rörlig stos på utsidan sittbrunnen och kan enkelt lyftas. Kapellet/sprayhood är sytt av Rössy Kapell AB. Tel: 0523-70375, 45043 SMöGEN. Detta kapell var nytt när jag köpte båten så jag har ingen exakt prisuppgift men jag tror förre ägaren nämnde 15.000 Kr.
Med en kompromiss ståhöjd/fällbarhet tror jag att det skulle funka med kortare eller ev. teleskop-ben på huvudbågen och något smalare bågar i överkanten. Om man mäter noga så borde det gå att få till ett fällbart kapell.
Mvh
Peter
Visar inlägg 1 till 10 av 10 totalt.
Svenska
English