Trimtips - bidevind
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Trimtips - bidevind
Jag har svårt att få bra höjd i min L32''a. Senaste turen låg vi jämsides en bra stund med en Lady Helsman på halv/bidevind i 6-8 m/s mot Jungfrufjärden. Sedan ändrades kurs mot Dalarö i pinad bidevind. Jag försökte pina med, men Helsman gick flera grader högre och accelererade ifrån. Jag har upplevt motsvarande tidigare, men inte så direkt i jämförelse med annan båt. Jag provade med olika skotningar, skotvagnen på olika lägen, uthalet på olika lägen mm men utan att kunna gå högre... Seglen är från 1999 - dåliga segel? Tacksam för tips!Trimtips - bidevind
6-8 meter och kryss låter som Linjettväder.... Har kappseglat 32:an aktivt senaste fem åren. Måste säga att erfarenheterna är att man på kryss hänger med/av många båtar, framför allt vid lite mer vind - förutsatt fräsha segel och rejält rake på masten (tror vi låg kring 80 cm mätt vid mastfoten). Storen skotar vi ganska hårt och planar ut med häckstag, cunn, uth osv beroende på vindstyrka, se till att du kan böja masten, dvs ha undervanten lite lösare än toppvant. På undanvinden hade vi stora problem i lätt vind, tror att man får skära mer än andra. Båten har förhållandevis mycket deplacement och liten spinnaker. Lätt undanvind och platt "dödar" båten, se till att ha fart i båten skär och gippa i stället.
Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.
Svenska
English