Självslående fock
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Självslående fock
HejDet börjar bli dags och inverstera i en ny självslående. Finns det någon som har erfarenhet av Gransegels Glider till Linjett 33.
Mvh Lasse
Självslående fock
Gott nytt År till er alla LinjettseglareSjälvslående fock
Vi har en Glider sedan 2013 på vår 35:a, fungerar mkt bra, kevlar med dubbeltaftSjälvslående fock
Självslående fock. Jag köpte en gliderfock från gransegel 2012 till min Linjett 35. Enligt min uppfattning fungerar inte glidern bra på en båt med relativt kort j mått,focken blir hög och smal.Det resulterari hög belastning på akterliket som på en glider är ganska eller mkt utbyggt,detta fungerar mkt bra på öppna bogar men ej på kryss. När man kryssar vill man gärna att toppen på focken ska dra,skotar man så mkt på en glider så hockar toppen och ser allmänt bedrövlig ut.En glider passar bättre på en Omega 42 vars självslående är mera genualik längre j mått i förhållande till sin höjd. Smala höga fockar ska ej ha för stor akterrundaSjälvslående fock
Hej. Tack för era synpunkter. Det blir nog en "traditionell"Mvh Lasse
Självslående fock
Jag hade en gliderliknande fock (Gran) med stående latta på en NF tidigare. NF:n kan inte bära en genua, eftersom vantfästena sitter i relingskanten. Glidern gav bra driv upp till ca 5 m/s, men vid starkare vindar tyckte jag den mest gav krängning. Och viss fallgirighet. Jag revade focken (inrullning några varv) långt före storseglet. På Linjett 33:an jag har idag väljer jag hellre att byta mellan genua och fock.Är det f ö någon som testat en platt code zero (C0) på Linjett 33:an? När vi seglade upp längs norrlandskusten med NF:n under ganska svagvindsbetonat väder med mycket kryss för några år sedan träffade vi på en annan NF som gjorde mycket bra fart på kryss med en code zero. Stor segelyta. Ger en bra genua samma fart? Code zero har både anhängare och inte, och dessutom råder det många olika uppfattningar om vad en code zero är. Någon Linjett som har erfarenhet av code zero --- främst för kryss i svag vind?
MvH
Lars
Visar inlägg 1 till 6 av 6 totalt.
Svenska
English