Nytt storsegel och foldingpropeller till nästa sommar

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

31 aug 2008 23:42
Hej,
Sommaren börjar gå mot slutet så jag börjar planera investeringar inför nästa säsong.
Därför undrar jag om det finns det någon Linjett 30-ägare som vill dela med sig av erfarenheter kring nytt storsegel? (dukval, segelmakeri m.m.)

Sedan har jag också funderat på att byta ut den fasta tvåbladiga mot en folding. Ni som redan har foldingpropeller hur fungerar det för er? Vad har ni för märke, storlek och stigning? Min motor är en YSE-8.

Hälsningar
Anders
Linjett 30 Lina S-2845

1 sep 2008 01:31
Hej,

Har ingen L30, men väl en 35:a. Du kan nog med tillförsikt vända dig till flera segelmakerier. Syversen har sytt många segel till Linjetter genom åren och där kan du också välja mellan olika dukar. Själv tycker jag om deras tapedrive-segel som har förstärkningstrådar i kraftriktningen vilket ger ett formstabilt segel med bra livslängd. North och Quantum är andra som använder tekniker för att förstärka i kraftriktningen och med låg dollarkurs blir de också överkomliga numera.

En del väljer dock vanliga dacrondukar i cross cut-skräning, inte minst till storen. Förseglens form är ju alltid viktigare än storen. Då sparar man också några kronor.

Lycka till!

/Per

4 sep 2008 21:29

Hej igen och tack för ditt svar,
Nu har jag fått ett antal offerter och de flesta är överens om att man inte vinner så mycket på att välja annan (dyrare) duk än dacron till storen på en L30:a. Den är ju inte så stor och ganska smal. Jag tror alltså att jag kör på dacron.

Det känns som att North sails och Syversen ligger bäst till för mig, däremot så har dom lite olika syn vad gäller lattor.

North förespråkar fyra genomgående medans Syversen tycker att 2+2 är bästa valet. Motiveringen North har är att man vinner hårdvindsgenskaper och livslängd med genomgående lattor och tycker att man absolut ska välja det till en så pass styv båt som L30:an. Syversen å sin sida förespråkar 2+2 för bättre trimbarhet i lättare vindar.

Så vem ska man tro på? är det någon som kan komma med några ytterligare kloka tips?

Hälsningar
Anders

Anders Egerö
5 sep 2008 01:27
Jag har haft 2+2 i två olika segel, ett gammalt och ett nytt. Jag är mycket nöjd. Det finns en klar nackdel med att ha alla fyra lattorna genomgående och det är tyngden. Det blir avsevärt tyngre att hissa eftersom de längsta lattorna trycker hårt mot masten och skapar friktion. Två genomgående räcker.

Däremot ska du tänka på en annan viktig sak. Travarinfästningen för de genomgående lattorna ska vara vridbar. Dvs lattan ska kunna vrida sig till ett horisontellt läge. Då kommer seglet ner av egen kraft och det blir snyggare och lättare att vika mastliket i snygga bukter.

En annan sak är att du bör ha lösfotat bomlik. Det är lättare att få en snygg buk i seglets undre del och det är suveränt att ta ner spinnackern mellan bommen och seglet. Men det kräver att du kan justera bomliket med en uthalare som är dragen till en winch på rufftaket, eller med utväxling inne i bommen.

Om du har originalbommen ska du veta att den antagligen blir för kort för ditt nya storsegel. Någon gång på 80-talet ändrade Rosättra måtten på storseglet för att minska fallgirigheten. Man kortade mastliket och förlängde bomliket. Bommen måste alltså vara tillräckligt lång för att du ska kunna sträcka ett bomlik som är 290 cm långt.

En annan sak är att du borde passa på att få en utökad kurva i akterliket. Det är tillåtet enligt klassreglerna och LYS upp till en viss bredd. Det ger dig någon extra kvadratmeter och någon tiondels knop och en bättre känsla i rorkulten samtidigt som det ökar lovgirigheten en smula vilket kan behövas! Jag har låtit Benns modifiera beslaget i masttoppen för att få infästningen för akterstaget längre akterut. Detta för att akterliket inte ska fastna i akterstaget. Se foto.
Lycka till!

Anders Egerö
5 sep 2008 01:33

Jag har en tvåbladig foldingpropeller men vet inget om fabrikat eller stigning mm. Den satt på när jag köpte båten 1992 och har fungerat oklanderligt. Möjligtvis kan jag leta rätt på ett gammalt kvitto, om det är viktigt för dig.

Dock krävs det nog en viss invänjning om du är van vid en fast eftersom en folding har markant mycket sämre backeffekt, i alla fall på låga varv. Då vill ju propellern inte fälla ut sig av motståndet i vattnet utan bara av centrifugalkraften. Det krävs alltså högt varvtal för att få hygglig kraft när du backar!

13 okt 2008 21:58
Hej,
Nu har jag beställt storsegel.
Till sist så bestämde jag mig för UK Syversen i cruisinglaminat med två genomgående lattor. Lösfotat och större akterrunda är nog mer eller mindre standard idag.

Hälsningar
Anders

Visar inlägg 1 till 6 av 6 totalt.