Genoa eller genaker?
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Genoa eller genaker?
Vi kjøpte en Linjett 35 forrige år men det fulgte med lite seil bare fock og storsegl.
Vi ønsker å kjøpe et større forseil og lurer på om noen har erfaring med genaker, i såfall hvor stor den skal være og hvem som syr disse?
Ser også av andre tråder i diskusjonen at flere bruker genoa mer enn fock i "sommersegling", er det riktig?
Vennlig hilsen
Ragnar Bjørck s/y "Linerla"
Genoa eller genaker?
Hej
Vi har visserligen en 33:a men tror inte det är någon stor skillnad. När vi är på längre turer/öppnare vatten har vi Genoa. Rekommenderas verkligen, det gör enorm skillnad på undanvind.
Mvh Jens
Genoa eller genaker?
Hej,Jag har både genua1 (förbi spridarna), 3 (110%), 4 (fock) och gennaker. En gennaker har ett helt annat register än en genua1, även om de kan skäras för att funka för slör, så ersätter den ju inte genuan vid lättare förhållanden på kryss/halvvind.
I skärgårdssegling är gennakern ganska hopplös eftersom vindarna vrider och vänder när båten söker sig längs kobbar och skär. Då är en traditionell spinnaker betydligt trevligare att jobba med, tycker jag och flera av mina besättningsmedlemmar. Gennakern är egentligen bara riktigt bra vid slör på öppet vatten. Värt att komma ihåg är ju också att det inte är tillåtet att tävla med den.
Genoa eller genaker?
Hej Ragnar!jag har seglat min 35:a i 8 år. Segelgarderoben saknade en fullstor genua. Funderade länge huruvida genua eller gennaker vore bästa köpet. Det blev en genua. Jag har inte ångrat. Hon fick ett helt annat liv i svag vind! Nackdelen är ett stort segel att hantera när man behöver skifta. För att förenkla det har jag låtit stansa öljetter i förliket och dragit en tamp genom hålen. När jag drar ihop tampen blir framdelen av seglet ett paket när det halats och inte längre sitter fast i profilen.
mvh Lennart Collén
Genoa eller genaker?
Hej!Min uppfattning är att tron på genaker är betydligt överdriven. Jag lånade en genaker och provade. Vindstyrkan var 2-3 m/s. Skillnaden i fart jämfört med genua var obetydlig. Själv föredrar jag spinn. Med spinnbommen färdigkopplad på Linjettvis och med spinnakerstrumpa är spinnakern mycket lätt att hantera även för två personer även om vinden ökar. I mitt tycke är alltså genua att föredra framför genaker. Man får ju då också roligare kryssar.
Mvh/Kjell
Visar inlägg 1 till 5 av 5 totalt.
Svenska
English