Gennaker till Linjett 33
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Gennaker till Linjett 33
Funderar på att köpa en gennaker till min Linjett 33 för att få fart på båten i lättare vind (har annars endast kryssfock och spinnaker). Fungerar Gennaker bra på L33? Hur stor är den och hur högt i vind kan man gå? Tillåts den av klassreglerna? Vilka segelmakare rekommenderas? Tacksam för synpunkter.Gennaker till Linjett 33
Hej,Jag har en gennaker till min Linjett 35. Visst ger den skön gång när vindarna är öppna och förhållandevis lätta. ändå så är gennakern det segel som jag använder minst i hela garderoben (undantag för stormfocken dock 8-).
Anlednigen är att vindregistret är väldigt litet för gennaker. Vi har en som är avsedd för att köras istället för spinnaker, dvs den är stor och ganska brett skuren. Vill man istället ha ett lättvindssegel för riktigt lätta förhållanden så är saken annorlunda tycker jag.
Framför allt i skärgårdssgeling är spinnaren lättare att använda än ett assymetriskt segel. När man har bommen på plats är det bara att åka med vinden. Men en assymetrisk spinnare så får man skära fram och tillbaka över fjärdarna. Så det seglet använder vi mest när vi skär ut på havet.
Så till klassreglerna. Nej, det är inte tillåtet att använda gennaker.
Om du bara har kryssfock och spinnare i dag så skulle jag satsa på genua1. Om intresse för fler segel finns efter denna så satsa på den genua3 (som skotas på rufftaket). Sen kan du festa på med gennaker. Det är i alla fall så min prioritering ser ut, men alla har vi ju olika preferenser beroende på vilken typ av segling man söker.
När det gäller segelmakare så kan du vända dig till de flesta med gennakerförfrågan. UK och North syr mycket till Linjetterna.
Lycka till!
Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.
Svenska
English