110% fock rullad till självslående, erfarenheter?
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Hej! Hur fungerar en 110% fock med fyllning rullad till st-fock på Linjett 35? åtminstone i lättare vindar torde man tappa höjd på kryss jämfört med en traditionell st-fock? Tacksam för alla erfarenheter, då konceptet är intressant också från kostnadsvinkeln. Skotskenorna på rufftaket finns och har en st-fock som snart blir dags att byta.Mvh
Erkki Jäppinen
s/y Leanne II
FIN 10861
Jag tycker en 110-fock är utmärkt. Lättskotad med bra driv och genom skenorna på rufftaket får du ett bättre sammanhållet segelplan. Den självslående använder vi i Sthlms skärgård under för- och eftersäsong, men så fort vi lämnar skärgården vid semestersegling, sätter vi på 110-focken. North Sail sydde den med 3 stående lattor, vilket är mycket bättre än de vanliga insydda "bullarna".Håll ut - snart vänder det!
C-H Segerfeldt
s/y Alkyone III
Jag har en UKSyversen 110% fock. Den fungerar bra. Skotad på taket ger den bra höjdtagning. Snabbi slagen, wichhandtaget behöver knappt användas./Björn Dannberg SWE 56 s/y Santana110% fock rullad till självslående, erfarenheter?
Jag är också väldigt nöjd med min 110%-are. Men här frågas ju efter erfarenhet att använda 110%-are som både självslående (inrullad) och fullt utdragen. Jag har ingen erfarenhet av detta alls. Kör båda seglen istället. Jag misstänker att segelmakaren måste kompromissa en del för att göra det rullbart och då tappar man ju en del om man vill använda 110%aren för kappsegling.Andra erfarenheter?
Visar inlägg 1 till 4 av 4 totalt.
Svenska
English