Raymarine 435i saknar mängder med funktioner!

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

7 jun 2006 15:15

För mig blev köpet av en Raymarine 435i en stor besvikelse. Vi har länge nöjt oss med en handhållen Garmin Etrex men kände att det var dags att "uppgradera". Vår nya 435i saknar mängder med funktioner, såsom tex möjligheten att segla efter storcirkeln, är mycket svårarbetad när man t ex vill logga seglad distans, kan bara kopplas ihop med autopiloten inte övriga instrument, medger bara 8 teckens namn på waypoints och inga åäö. 435i anger inte aktuell plats noggrannhet. Den har svårt att rita om kartan när man byter från Nord upp till För upp osv. Många menyer i inställningarna är felstavade till exempel "Till" har blivit "TilU". Dessa funktioner och mycket mer finns i Garmings enkla GPS men saknas i 435:an. Dessutom är det mycket fel i Navioics digitala sjökort; ödeshög kallas för "ödesbög", i viss upplösning heter det "Haestholmen", i andra är stavningen korrekt Hästholmen. Vi saknade också grunden Rahästarna intill Hallands Väderö när vi seglade förbi under pingsthelgen. Så det gäller att vara med på det analoga sjökortet.
är det samma problem med de mer avancerade modellerna av Raymarins plottrar? Garmins plottrar?

Gösta Maijgren
9 jun 2006 00:11
Sedan 2001 har jag en Raytheon RL70RC s/v. Den har jag monterad antingen invid kartbordet eller mkt praktiskt monterad med specialfästen på akterkant skjutluckan. Funktionen har varit perfekt utom slutet senaste sommaren då ena korthållaren tydligen fick kontaktproblem. För 600,-service på Teknoservice fick jag en programuppdatering och justering/kontroll av båda kortplatserna. Korten C-map NT+ täcker stora områden och är noggranna med mycket information och jag har ännu inte noterat några stavfel. Programvaran innehåller en mängd möjligheter - jag utnyttjar inte allt men det jag nyttjar, waypoint ToR, distanser, bäringskontroll, snabbzoomning, motorvägsstyrning på öppna havet etc har varit enkelt.
Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.