Installation av toatank i Linjett 30
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
HejVar i båten, storlek, utseende, tillverkning ?
Har någon kunskap eller tips om detta och vill förmedla den är jag mycket tacksam.
Tomas Amborn
S 6424
HejI min båt placerade förra ägaren en rostfri tank på 40 liter i mitten i förpiken. Han flyttade då isär batterierna som nu står på ömse sidor.
Tilloppet från toan (på SB-sidan) går upptill under kojen till en anslutning i tankens överkant. Där finns också en ventilationsanslutning som mynnar strax under relingen på SB-sidan i höjd med toaskåpet.
Avloppet från tanken går i underkant via stuvfacket under SB-kojen till en pump med kvarn som sedan fortsätter till ordinarie avlopp strax under vattenlinjen bakom toastolen.
Fungerar alldeles utmärkt så länge man har normalt eller extra mjukt toapapper. Pumpen drar mycket ström och kräver en egen stark säkring.
HejTack för ditt svar.
Placeringen verkar vara densamma som jag tänkt mig.
Om jag förstår dig rätt så används den elektriska kvarnpumpen för tömning i havet? Spolning sköts alltså med handpump?
Har du anslutning för landtömning draget till däck eller direkt på tanken?
Vilket märke är det på toastolen? är du nöjd med den?
Tycker du 40 liter räcker?
Ja det var många frågor. Hoppas du har tid att svara.
Toastolen är av fabrikat PAR, årsmodell 1990, försedd med handpump. Jag har bytt backventilen en gång när den började läcka pga beväxning. Det blir mycket kalkbeläggning inuti rören och i botten av stolen. Möjligen ska man slösa med avkalkningsmedel hela säsongen. På vintern fyller jag den, tanken och el-pumpen med vindrutespolarvätska som inte fräter på packningarna.Sittringen sitter sladdrigt - fästbultarna är alldeles för klena jämfört med hålen i porslinet. Vid sjögång bryter man lätt sönder fästena. Jag satte först på hylsor, vilket hjälpte en del. Därefter skruvade jag fast gummifötter på undersidan av ringen som håller denna på plats mot insidan av porslinet. Läste att Arne Mårtensson gjort samma sak på sin HR 65:a Yaghan...
Har bytt slangar en gång, efter 20 år. Att det börjar lukta efter 3 är bara nys...
Tankens kapacitet är beroende av många faktorer: Mängden spolvatten är en - man rekommenderas ju att inte ha fekalier i själva slangen...
För två personer som inte kissar i stolen och pumpar snålt räcker den kanske 5-6 dagar. Vi brukar tömma senast efter 3, för säkerhets skull.
Jag har bara tömning i havet, än så länge. Kommer förmodligen att omfattas av dispensreglerna. Om det kommer tömningsstationer i ytterskärgården kanske jag installerar tömning från däck...
Visar inlägg 1 till 4 av 4 totalt.
Svenska
English