Vatten i rodret
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Vatten i rodret
Hej, jag har demonterat mitt roder för att enklare kunna måla om det. Det visar sig att det är alldeles vattenfyllt och det är väldigt svårt att får ut allt vatten. Hur har ni andra gjort? På många andra båtar så borrar man ett hål i botten så att vatten kan komma både in och ut, kan det vara något för en Linjett 30?
/Micke
Vatten i rodret
Absolut! Man kan aldrig ha för många hål i sitt roder. Det som alltid kommer in måste också kunna komma ut! Själv har jag två som jag ser till att rensa på hösten.Om du har vatten stående kvar i rodret över vintern riskerar du att rodret sprängs sönder och/eller att det blir skevt. Båda delarna är lika otrevliga.
Däremot är det ingen större nackdel att ha vatten i rodret under sommaren. Visserligen förlorar du lite lyftkraft men den är försumbar i det här sammanhanget.
/anders
Vatten i rodret
Hej, jag är ny i detta forum (köpte en Linjett 30 i somras). Har också funderat på hur jag skall göra med mitt roder. Det har för närvarande inga hål men heller inget vatten stående inuti (ännu). Om jag borrar hål, är det inte risk för att laminatet mättas med vatten och skulle kunna få frostskador om jag tar upp sent på hösten? Mvh Peter
Visar inlägg 1 till 3 av 3 totalt.
Svenska
English