skakande roder

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Birgitta Silfverhielm
13 feb 2011 09:03
skakande roder
Jag bytte ut det nedre roderlagret (rullager)förra vintern. orsaken var att rodret glappade där, rejält, efter en sommars segling på östersjön med långa havsdistanser. Rullagret visade sig vara mer eller mindre borta. Det var inte svårt att byta. Men nu fick jag i stället ett annat problem - hela rodret vibrerade, och det resulterade till slut i att det bildades sprickor i plastningen längs hjärtstocken och vatten, inte mycket, men ändå, sipprade in i ett av de bakre stuvfacken och vidare in under akterkojen, via en spricka. Vad göra?? Jag misstänker att även en övre lagring är i olag, men hur kommer man åt den? Behöver man ta ur hela rodret? Känner någon igen problematiken?
/Birgitta Silfverhielm SWE 14, Dalarö
070-743 29 14

14 mar 2011 11:24
skakande roder

Hej Birgitta,

Jag har besiktigat en 40:a flera 35:or och 33:or där man "tappat" rorkult eller ratten vid backningsmanövrer eller kraftig backning eller backat på något i bottnen. I första fallet går lagringen sönder, som du misstänker, i andra fallet bryts infästningen sönder.

Tidigare ägare av vår 35:a lyckades med detta som medförde byte av lagring. Efter detta har också bladhalvorna separerat något lite.

Således boert med rodret för inspektion.

Mbh Ronald Rybbe / Inga Kluck

Birgitta Silfverhielm
21 mar 2011 10:50
skakande roder
Nedre lagringen är som sagt redan bytt (att lagringen gick sönder berodde precis som ni skriver på att en ovan person råkade släppa rodret under backning), men det var först efter bytet av lagringen som de nuvarande problemen började... har nu bokat tid på Rosättra för demontering och omplastning av hela roderinfästningen och skäddan. De sa sig känna igen problemet - det är tydligen skäddan som rör sig och tar med sig hela den inre strukturen på bb sida, där tvärskottet inte är lika starkt som på sb. Nu ska det hela förstärkas, och förhoppningsvis har jag ett fint roder efter detta!
hälsningar,
Birgitta

18 jul 2011 08:36
skakande roder

Hej,

Jag har haft samma problem, och åtgärdade det precis på Rosättra. Jag misstänker att jag seglat med mitt läckage i många år då det krypit lite vatten från aktern ner i kölsvinet. Det har dock varit i sådana begränsade mängder att det inte slog mig att båten faktiskt läckte in från roderinfästningen.

Jag behövde inte byta roder eller roderlagret.

Birgitta Silfverhielm
2 aug 2011 10:18
skakande roder
även jag har nu fått hjälp på Rosättra, och nu har jag ett helt stabilt roder igen.

Kenneth Ahlfors
15 aug 2011 14:26
skakande roder
På min L35 har jag inte märkt något av detta problem, kanske för att båten ifråga är en ganska sen 35-a.
Men finns det något sätt att förebygga framtida problem? Kan man redan nu plasta in någon förstärkning eller göra något för att slippa ett framtida jobb som blir större?
är det någon som kan beskriva hur förstärkningen går till?

Rainer Schramm
12 okt 2012 11:35
skakande roder
Tråd "skakande roder" under "Linjett 35, specifiska diskussioner" kan vara interssant för Linjett 33 ägare.
Visar inlägg 1 till 7 av 7 totalt.