Roderproblem

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

14 okt 2002 14:34
Roderproblem

Hej Linjettvänner

Jag köpte en mycket fin Linjett 32 i somras nr 221. Rodret har skallrat lite i sommar så jag har räknat med att fixa lagringarna i vinter. Vid borttagning av rodret var det fullt av vatten samt lite skador av tidigare vintrar då det har frusit och spruckit på några ställen. Rodret är även skevt i rundningen i framkant ( snett monterade roderhalvor)
Har någon gjort roderrenovering tidigare och kan komma med lite tips.
Hälsningar Kaj Lindohf Motala

Anders Egerö
21 okt 2002 02:43
Roderproblem
Det där med frusna roder är inte kul. Eftersom rodret är ihåligt så fylls det med vatten, förr eller senare. Därför är det lika bra att redan från början borra ett dräneringshål i underkant så vattnet kan rinna ut där när man tar upp båten på hösten. Att det därmed fylls med vatten direkt efter sjösättning är ingen som helst nackdel.

När rodret fryser blir det skevt, vilket du tydligen råkat ut för. (Jag tvivlar på att rodret var skevt från början, när båten var ny.) Då styr rodret antagligen av sig självt åt ena hållet, vilket märks mest om man en stilla dag går för motor i medelfart och sedan kopplar ur motorn och låter båten fortsätta på sin döfart.

Jag försökte justera en sådan olikhet (inte märkbar för ögat) på min 30:a i vintras. Så här gjorde jag:

Jag köpte en rulle glödgat kopparrör, klenaste dimensionen (10mm?) på Claes Ohlson för nån hundralapp. Det röret kan man forma efter en kurva, utan att röret fjädrar tillbaka (ett tips jag fick av Mats på Rosättra!).

Sen ritade jag upp horisontella streck med tuschpenna på rodrets båda sidor, mitt för varandra och på jämna avstånd (ca 15-20cm) uppifrån och ned. Jag sågade till kopparröret i bitar som var exakt lika långa som rodret är brett (från för- till akterkant) och lika många som antalet streck på ena sidan.

Därefter böjde jag rören utmed den sida jag trodde hade störst rundning, ett rör för varje streck, och var noga med att numrera rören ihop med strecken. Och då visade det sig mycket riktigt, att rodrets andra sida var lite mindre bukigt.

Jag slipade bort all botten- och grundfärg på denna sida men var noga med att lämna tydliga streckmarkeringar i för- och akterkant för att ha kvar att mäta mot. Sen spacklade jag upp ytan med epoxispackel, slipade, mätte, spacklade, slipade, mätte osv osv tills det nästan var samma kurva som på andra sidan. Det jag däremot inte kunde avgöra var om kurvorna var på samma avstånd från rodrets centrumlinje.

Det blev en aning bättre och jag kanske gör om samma sak i vinter med ändå lite större noggrannhet.

Anders Egerö
Sambal
Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.