Modifiering av roder, större roderyta?

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

19 aug 2010 22:01

Hej,
Jag undrar om någon har utökat roderytan på en Linjett 30, för att få bättre egenskaper vid back för maskin samt ett något mindre utbalanserat roder vid gång framåt?
(Dock utan att göra båten tungstyrd eller på annat sätt försämra uppförandet).

Funderar på möjligheten att förlänga rodret något i akterkant.
Tips eller idéer?

Mvh
Olav

Anders Egerö
21 aug 2010 12:51
Ja, den balanserande ytan framför roderaxeln är något för stor vilket är särskilt irriterande eftersom båten dessutom är fallgirig i svaga vindar. Men eftersom rodret är ihåligt kan det vara känsligt att ta bort yta där. Då är det antagligen bättre att i stället öka på ytan i akterkant.

Men det är väl tveksamt om du förbättrar styregenskaperna vid backning - i låg fart är det ändå propellerns rotation som styr båten (aktern åt styrbord) och i högre fart tycker i alla fall jag att rodereffekten är tillräcklig.

Anders, Sambal
21 aug 2010 17:09
Hej, och tack för svar.
När väl båten har fått fart vid back så räcker i och för sig rodret till, det som jag i första hand vill komma åt (om det nu är möjligt) är att dämpa tendensen att slå åt sidan med aktern just när man har lagt i växeln. Detta gäller både från stillastående som när man backar upp mot land.
Innan vi bytte maskin och propeller (från yanmar 8:an och original tvåbladig folding till 21 hk Yanmar med trebladig 13" fast) var detta ett ännu större problem. Men i och med att roderytan är förhållandevis liten samt att propellern sitter där den gör så får den väl mycket tag i sidled.
Kan samma åtgärd även "lugna" rodret något vid gång framåt, så vore det toppen.
Håller annars helt med om att rodret räcker väl till när man har fått upp farten framåt.
Har även kontaktat Rosättra om råd och här kommer jag få svar under hösten.

Visar inlägg 1 till 3 av 3 totalt.