Byte av roderlager

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

20 jul 2010 22:27
Byte av roderlager
Nu har mitt roder börjat glappa i nedre lagringen. Vad köper man för lager o hur byter man det på en 35:a
Dan-åke Tinnert
Mårten Mannström
21 mar 2011 17:32
Byte av roderlager
Hej Dan-åke , jag bytte mitt roderlager i somras på min 35:a , det är ett rullager som du köper på Rosättra du får säkert instruktioner av dem om hur du ska byta, jag mailar dig några bilder på hur det såg ut när jag bytte.
22 mar 2011 21:51
Byte av roderlager

Tack för ditt svar. Nu är lagren bytta: 2 st T310505 från Rutgerson. Inköpta på Benns (RT310505) för 193 kr styck.Ovanstående ger inte full täcknig runt hela axeln, men är vad Rosätra rekomenderar. Nästa gång blir det kanske ett som är några rullar längre och anpassar det till axels omkrets.

Sten Stabo
5 okt 2014 22:51
Byte av roderlager
Jag har samma problem med rejält glapp i nedre lagret på 35ans roder. Finns det någon beskrivning på hur man går tillväga? Måste hela rodret tas bort eller finns någon form av delbart lager man kan stoppa i?
Kenneth Ahlfors
25 jul 2016 09:43
Byte av roderlager
Jag har ett litet glapp i den allra översta roderlagringen, alltså där hjärtstocken sticker upp i sittbrunn. Där sitter ett bronslager om nu knackar lite då man kör för motor i vissa varvtal. Min båt har rattstyrning. Om man tar tag i den uppstickande hjärtstocken och skakar lite känner man glappet.
Är det någon som åtgärdat detta glapp?
Kenneth Ahlfors
21 okt 2019 10:46
sv: Byte av roderlager
Jag tänkte åter lyfta frågan om hur man byter roderlager.
På min 35-a finns ett litet glapp i den allra översta lagerhylsan (mässing) uppe i sittbrunnen.
Denna har jag tänkt att byta. Men för att kunna göra detta enkelt behöver rodret sänkas ned någon dm så att hjärtstocken hamnar nedanför detta övre lager.
Är det någon som har en bra arbetsbeskrivning? Funktionen är snarlik på många Linjettmodeller.
Sedan vore det också intressant med en beskrivning om hur man byter nedre lagret samt åtgärdar vatteninträngning vid röret för hjärtstocken.
I takt med att våra Linjetter blir äldre kommer fler och fler båtar att behöva åtgärda roderglapp.
Dan-Åke Tinnert
2 jan 2021 17:46
sv: Byte av roderlager
Hej Kenneth,
2010 startade jag denna tråden. Bytte då nedre lagringen på min 35:a. Arbetsgången var väldigt lik den som beskrivs i den nya tråden "Bytte nedre ror lager Linjett L32-1984". Enda skillnaden är att jag bytte inte metalldelarna utan bara de två keramiska rullagren från Rutgerson. Art.nr ser du i ett tidigare inlägg i denna tråd. Fick även tipset att trycka in vattenfast fett i både övre och undre lagringen varje vår för att minska risken för slitage och läckage.
Visar inlägg 1 till 7 av 7 totalt.