Placering av Sjökortsplotter

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Rainer Schramm
12 okt 2012 10:18
Placering av Sjökortsplotter
Tråden "Placering av Sjökortsplotter" har flyttats till "GPS, Plotter" ej spc. Linjett 35.
Björn Dannberg
15 apr 2004 19:38
Placering av sjökortsplotter

Har någon funnit ett bra ställe att placera ett sjökortsplotter i sittbrunnen? Min båt har rorkult.

Björn Dannberg

20 apr 2004 21:50

Hej!

Jag frågade Mats på Rosättra samma sak och naturligtvis löste han det mycket elegant; han placerade plottern ovanpå nedgångsluckan (se bifogade bilder). Två rostfria beslag skruvas fast i två nedsänkta skruvfästen på nedgångsluckans trälist. Så har vi haft det i tre år och är mycket nöjda! Plottern är ur vägen och nås ändå lätt av rorsman. Enkel är den också att ta loss vid besök i gästhamnar o.dyl. Förvisso har vi en Linjett 33, men det torde fungera lika bra på en 35:a.

Lasse östberg

Anders Egerö
21 apr 2004 01:53

Hej

Fin bild, som gör att jag måste fråga:
är polykarbonatskivan i skjutluckan original? Eller har du fixat det själv? Jag har en 30:a och tycker det blir väl mörkt när man på våren vill stänga alla luckor för att hålla kylan ute.

Men blir det inte obehagligt ljust i ruffen på morgonkvisten? Eller har du en "nattmössa" till den?

Anders Egerö
Sambal

21 apr 2004 22:31
Hej!

Skjutluckan är original och vi besväras inte av ljuset på morgonkvisten, tvärtom!

Lasse östberg
Antigna

21 mar 2005 22:34
Hej

Vi funderade på olika placeringar och kom fram till att
placera den på instrumentpanelen ovanför nedgångsluckan. Rosättra gjorde en höjning av panelen för att det skulle få plats. Det har fungerat mycket bra. Se bild. Det bästa med placeringen är att det inte är någon risk att fastna i den och att den inte är i vägen. Nackdel är att man måste ta ett steg framåt för komma åt knapparna (mest ändra på zoom).

Pär Emanuelson

1 jun 2006 23:33

Er lösning ser trevlig ut. Själva startade vi med placering mitt på luckan enligt Lasse östbergs modell. Men jag var inte nöjd med detta då plottern täckte kompassen (en klassisk analog kompass är ju ett måste!) och även en eller ett par av de andra instrumenten.

Vi valde att flytta plottern längre ut på kanten av skjutluckan och placera de instrument som jag inte använder i vanlig navigering närmast bakom - i vårt fall ekolod och den äldre GPS-displayen som numera bara är backup om plottern skulle hänga sig. Nu kan jag alltid se kompass, vind och logg, oberoende av var jag sitter och styr båten (se bild).

F ö - någon mer än jag som skulle vilja ställa storleken på texten för kurs och fart på Raymarines 435i plotter? Skulle kanske göra gemensam sak och mailstorma produktutvecklaren 8-)

20 nov 2016 21:26
Är inte en 435i för liten på en Linjett 33?
Svår att se både prickar och grund från rorsmannens plats på kryss eller undanvind?
Visar inlägg 1 till 8 av 8 totalt.