Motorbyte L 32

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

12 aug 2006 20:14
Motorbyte L 32
Undertecknad står i begrepp att under kommande vinter byta ut min 26 år gamla men fint fungerande Yanmar 2 QM 15 mot en 3 YM 20. Båten har rak axel. Skulle gärna komma i kontakt med någon som har gjort något liknande byte för att få några goda råd.

24 aug 2006 23:49
Motorbyte L 32
En lite dum fråga kanske, men varför byta motorm om den fungerar bra...?

Mvh
Fredrik

27 aug 2006 16:53
Motorbyte L 32
Hej Fredrik

Jo det kanske är dumt att byta, men efter 26 år så kommer snart den stora smällen som jag tänkte undvika. Förresten har Du känt skillnaden på två resp tre-cylindrig moter?
Det har jag.

Med vänlig hälsning
Lars Jönsson
L-32 8608

6 maj 2007 18:32
Motorbyte L 32
Du kanske redan har bytt motor. Om inte kan jag ge en kort rapport om mitt byte år 2002. Jag bytte visserligen till en ny 2GM20F, men märkte i alla fall en stor skillnad i effekt. Framför allt är den sötvattenkyld.
Bytet var enkelt. Jag lossade alla förbindelser, en båtkran lyfte upp motorn och sänkte ned den på en hemgjord trävagga på en släpkärra. Jag åkte och bytte till nya motorn. Kranen lyfte in den nya motorn på plats. Bädden passade perfekt även för nya motorn. Allting fick anslutas igen. Problemet kom när jag skulle sänka ner trappan över motorn. Den hade nämligen värmeväxlaren på ovansidan så den var för hög för trappan. Men en skicklig snickare i Mariestad kunde bygga om den efter mina anvisningar så nu fungerar den perfekt. Jag är mycket nöjd med nya motorn.
Hälsningar/Ralf
8 jun 2010 10:04
Motorbyte L 32

Jag avser också byta motor kommande vinter, men då från en MD7A med drev, till en Lombardini 702 eller 1003 (20 resp. 29 hp)med nytt drev. Rodahls i Lidköping har tagit fram motorfästen med adapter som ska passa rakt av på den gamla bädden. Drevet ska också vara helt kompatibelt med fästet för det gamla drevet. Detta borde göra hela bytet till ett GDS-arbete. även avgas-, bränsle- och reglage-anslutningar skulle vara helt kompatibla enligt Rodahls. Enda haken är väl kostnaden, men den får man oavsett motorval. Kan man byta motor utan att plasta ny bädd har man iaf sparat ganska många arbetstimmar, antingen åt sig själv eller inköpta av ett varv...

19 sep 2012 22:42
Motorbyte L 32
Får man fråga hur mycket ett motorbyte + drev har kostat i runda slängar?
2 apr 2013 22:47
Motorbyte L 32
Hej. Jag tänker byta storskotsskenan på min 32;a. Hur gör man för att komma åt muttrarna i luckgaraget? Mvh Lasse
Bertil Ahldén
28 aug 2019 20:21
sv: Motorbyte L 32
Hej,

Återaktualiserar tråden gällande motorbyte för en L32. Vi har en Penta MD7A med S-drev som inte längre är pålitlig. Tar tacksamt emot rekommendation om erfarenhet finns av motor/lösning (Penta/Vetus/Solé/genomgången begagnad) och/eller firma för utförande i Stockholmsområdet
Olof Engdahl
26 okt 2019 15:47
sv: Motorbyte L 32
Hej
Vi bytte motor på vår dåvarande L32 år 2014.
Vi hade en VP 2002 innan och bytte till en Yanmar 3YM20.
Kristoffer Gustafsson på Rosättra gjorde jobbet, som krävde viss ombyggnad av motorbädd och motorhuv.
Kostade totalt cirka 135 KSEK. (Varav materialkostnad för motor och drev ca 100 KSEK)
Det blev enorm skillnad i effekt (högre) och ljudnivå (lägre).
/Olof Engdahl
Visar inlägg 1 till 9 av 9 totalt.