Motorbyte i Linjett 30

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

9 sep 2008 00:19
Motorbyte i Linjett 30
Hej,
Som du ser av tidigare inlägg så hade jag funderingar kring motorbyte förra vintern. En firma som jag har stort förtroende för tyckte att det bästa alternativet till ny motor var en Yanmar 2YM15 med s-drev.
Orsaken till att de rekommenderade s-drev var två orsaker. Om man byter ut ys-motorn mot en ny motor med en modern med axel så kommer den längre in i ruffan för att få plats. Den andra orsaken var att eftersom avståndet mellan propelleraxel och skrov är ganska litet så är det svårt att få plats med en propeller som har större diameter, vilket behövs till en starkare motor. Det alternativ som möjligen får plats är den encylindriga Yanmarn 1GM10 men jag tycker inte att en encylindrig motor är något bra alternativ om jag ändå ska göra en så stor investering.

Ett annat alternativ som säkert kan fungera bra är bensinmotorn Saildrive http://www.saildrive.se/. Jag är dock konservativ och tycker att en inombordsmotor ska gå på diesel.

Dock så har jag sett på blocket att det är en L30:a till salu med ny motor så uppenbarligen är det möjligt. http://www.blocket.se/vi/17669477.htm?ca=1_9_s

Jag fick en offert på byte från min yse8 till en Yanmar 2YM15 saildrive på 105'' med motering, och nu har jag bestämt mig för att min gamla Yanmar YSE8 är en alldeles förträfflig motor...

Lycka till med motorbytesplanerna. Skriv gärna hur det går.

Hälsningar
Anders S-2845 Lina
5 sep 2008 18:00
Motorbyte i Linjett 30

Hej,
är nybliven ägare till en 30:a från -77 med en Yanmar YSB8G och tvåbladig folding. Planerar att byta motorpaketet inkl. propellern under vintern (varvsjobb till största delen) och undrar om det finns någon som har bytt ut sin maskin och som kanske har några tips. Antar att det blir tämligen trångt oavsett motormodell som används. Finns det någon som har tagit upp inspektionslucka från sidan av motorutrymmet? även tips på propellerval mottages tacksamt (fast/folding, 2 eller 3 blad).
Mvh
Olav

10 sep 2008 21:02
Motorbyte i Linjett 30
Hej,
Tack för dina synpunkter!
Kommer inom ett par-tre veckor ha en diskussion med varvet om vad som är möjligt och samtidigt rimligt. Lösningen som din firma tog fram verkar vara genomtänkt - för det är rejält ont om plats i motorrummet. Hoppas dock på (om det nu är möjligt) att kunna hålla mig kvar till vanlig propelleraxel för att slippa fundera över återkommande byten av bälg för drevet. Generellt sett är det alldeles för dålig plats för motorer i denna storleksklass på båt, för man behöver ju också komma åt för t.ex. byte av olja i backslaget utan att slå knut på sig själv ;-).
Håller helt med om diesel framför bensin så långt det är möjligt, bensin innebär alltid en ökad risk även om formatet på maskinem verkar mycket bra.
Jag återkommer gärna när jag vet mer om hur detta ska hanteras. Det måste samtidigt vara många Linjett-ägare som funderar på exakt samma sak...

Mvh
Olav, Raffa

13 sep 2008 14:30
Motorbyte i Linjett 30
Hej!
Jag har en Linjett 32 som jag bytte motor på i vintras. Jag tog ur min YSM12G med rak axel och ersatte med en 2-cylinders Vetus. Den är något kortare än YSM:en så jag fick utan problem plats med en flexkoppling också.
Två kritiska områden fanns: höjden på Vetusen. Där klarade jag mig med ca 10 mm marginal. Samt svänghjulskåpan i bakkant på motorn, även där blev det ca 10-20 mm marginal. Annars gick bytet bra. Budget inkl ny propeller (15"x11") med högerrotation blev ca 60000, men då gjorde jag allt jobb själv.
Osäker om Linjett 30 har samma motorläge etc, men på 32:an så gick det, som sagt.

mvh/Johan

16 sep 2008 17:01
Motorbyte i Linjett 30

Hej,
Tack för ditt inlägg.
Den tvåcylindriga maskinen från Vetus (13 el. 16 hk) känns ju som ett mycket bra alternativ, och den används också allt oftare vid motorbyten i segelbåtar.

(Jag har tidigare kört 4-cylindrig Perkins i motorseglare och är van vid att åtminstone något händer vid pådrag - min nuvarande installation ger minimal kraft när man går mot vind och sjö, eller försöker backa ;-))

Vad är dina åsikter när det gäller gången i din nya motor, komfort vid marchfart samt respons vid fram och back?
- Antar att du har en tvåbladig folding idag.

Mvh
Olav

16 sep 2008 23:31
Motorbyte i Linjett 30
Hej!
Komforten i den 2-cylindriga motorn är extremt mycket bättre än med den gamla enstånkan. Nu kör jag med bra komfort vid alla varvtal. Fler cylindrar är alltid bättre, så jag kan tänka mig att en 3-cyl och förstås en 4-cyl är ännu lugnare i gången, men det stor lyftet är nog från 1 till 2 cylindrar.
Responsen är också extremt mycket bättre, både fram och back, förmodligen mest tack vare lättare svänghjul. Jag körde tvåbladig folding både före och efter bytet, men den nya propellern är förstås modernare.
16 hk med 15x11 propellern gav 7 knop toppfart, så propellern känns rätt beräknad.

Vad gäller alternativ till Vetus så gillade jag Kubotamotorerna med deras servicepunkter på motorfronten, men oljetrågen verkade för djupa för att passa vår båt.
Lite större generator på Vetus är ett plus, dock.

mvh/Johan

14 okt 2008 21:51
Motorbyte i Linjett 30
Hej Anders,
Båten står på land och just nu väntar jag på att varvet ska kika på propeller och axel. Det är trångt! Nuvarande propeller är endast 13 tum så det här ska bli intressant ;-)

Visar inlägg 1 till 7 av 7 totalt.