Storsegel som fastnade
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Storsegel som fastnade
Två saker som undertecknad inte ville vara med om; den ena är att motorn inte startar i hårt väder vid tilläggning och den andra är att inte få ner storseglet. Det sistnämnda hände oss två gånger i somras pga att antennkabeln som hade kommit ut i likrännan och snott sig runt en eller flera travare.Min Selden mast är tillverkad 2002 och kablarna ligger i ett spår intill likränna och hålls på plats av skumgummikuddar med ett avstånd på 25-30 cm.
Har någon råkat ut för samma problem?
Den här metoden att sätta fast kabeln är inte att lita på
Har någon ett bättre förslag?
Tacksam för konstruktivt förslag.
PO
Storsegel som fastnade
Vet inte om det funkar på din mast (genomgående?) men jag har gjort så här med min Benns-mast (11,5m och står på däck). Ta loss topp- och fotbeslagen och tajta upp alla fall så de inte ligger i vägen (undvik också att vrida beslagen 360 grader).Köp en stor tub sikaflex med handtag och lika mycket vp-rör (för elkabelmontage) som masten är lång, inkl nödvändiga skarvar. Anlita en medhjälpare och välj en hyggligt varm dag för smidigare sikaflex.
Montera en styrlina (snöre) inuti de hopskarvade rören och knyt fast i båda ändarna. Eller fäst i stället styrlinan i toppen av masten, om du jobbar från foten. Då kan linan styra röret och du kan också jobba från två håll (se nedan).
Tryck in röret på lämplig plats i masten samtidigt med att sikaflexen appliceras på undersidan av röret så att det följer med röret in i masten och mellan röret och mastens insida. Markera noggrant rörets ovansida så du inte riskerar att vrida det under arbetets gång. Försök limma lite extra från andra hållet, om det inte har följt med tillräckligt ända dit. Eller jobba om möjligt från två håll och tryck ihop rören mot en skarv i mitten med hjälp av styrlinan som du fäst i toppen av masten. Förresten behövs det kanske ingen skarv i mitten om sikaflexen fäster rören mot masten.
Lycka till! Och jobba långsamt så inte röret sprätter iväg inne i masten. Då kommer det lätt klet på fallen också...
sv: Storsegel som fastnade
HejVi har samma konstruktion och när jag märkte att seglet ibland hade svårt att komma ner såg jag kabelbukter i likrännan. Min metod var att åka upp i masten med fickorna fulla av kuddar (slaktat liggunderlag) och peta i dem med 40-50 cm mellanrum. Sitter fint sedan dess men jag kommer hålla koll varje år.
sv: Storsegel som fastnade
På min 32:a ingick det i vårrustningen före påmastning att kolla o komplettera med liggunderlagskuddar i kabelrännorna. Orginalkuddarna blir styva o kasar med tiden så de samlas "på hög". Liggunderlagskuddarna verkade tåligare mot solljuset.Tips om monteringsverktyg: Slakta en slangklämma (ta bort skruvdelen) så blir det kvar en lagom krokig plåtbit att vrida in kuddarna med i rännan.
Visar inlägg 1 till 4 av 4 totalt.
Svenska
English