Linor och fall till sittbrunn, hur?

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

9 jan 2011 19:13
Hej
Jag köpte i höstas en L32. Hon var redan avmastad, så jag har aldrig sett hur linor, fall, uthal, cunningham och rev är förda till sittbrunnen.

Om någon kan tala om hur det görs på ett bra sätt, och i vilken följd från SB till BB är jag mycket tacksam.

Gärna med ett foto eller ritning(skiss)

Ljusare blir det varje dag, så nu är det bara tre månader kvar.
Hälsningar
Martin
Amica

13 jan 2011 09:48
Hej Martin.

Jag skulle säga att det i hög grad beror på vilken mast du har. Jag har masten stående på däck, och då kommer alla fall, lift och dirk ut ur mastfoten. Om det inte har trasslats till genom åren borde de komma ut på platser som ger minsta friktion inne i masten, och detta styr också var de hamnar på rufftaket. Från masten leds de via en "deck organiser" ex.vis från Spinlock, akterut till avlastare som sitter på rufftaket vid sittbrunnen. övriga linor såsom kick, storskot, rev, cunningham får man dra via brytblock till deck organiser. Kanske har du också kontrollinor för storskotstravaren som måste rymmas. Jag har sex avlastare på var sida varav en på var sida fortfarande är ledig. Storskotet har jag i en skotråtta.

Har du genomgående mast kommer fallen ut ur masten en bit ovanför däck och går genom brytblock på däck vidare till deck organisers enl. ovan. Om du inte kappseglar seriöst spelar det inte så våldsamt stor roll vilka linor som dras var. Använd sunt förnuft och prova dig fram.

Detta kanske var alltför självklart? Eller inte tillräckligt detaljerat? återkom gärna så kan jag utveckla

Hälsningar

Klas

13 jan 2011 13:57
Hej Klas
Tack för din hjälp, jag tar gärna emot ditt erbjudande om att ställa fler frågor.

Masten är en Selden mast som står på rufftaket.
På rufftaket sitter 2 st. 5 linors deck organisers, 2 winschar i varje sida, 5 st. Clam cleats/avlastare/skotråttor och några block vid mastfoten.

Den förra ägaren berättade att alla fall och linor har varit förda till sittbrunnen.
Summerar att det måste röra sig om följande:

Storskot
Storskottravare SB
Storskottravare BB
Storfall
Kick
Cunningham
Bomuthal
Rev 1
Rev 2
Dirk ???

Hälsningar
Martin
Amica
Hemma hamn i Sölvesborg

Anders Egerö
27 jan 2011 09:59

Jag har själv en L30 men grundprincipen är ju självklar.
Den lina som kommer ut genom det aktre hålet i mastfoten dras via brytblock till den avlastare som är närmast ruffnedgången osv. Annars kommer ju linorna från mastfoten att gå i kors.

Själv har jag några korsande linor men de kommer från bommens förända (rev + uthal) och eftersom brytblocken i akterkant av mastfoten sitter högre än de vid sidan av mastfoten så är det inga problem.

27 jan 2011 11:03

Hej Anders
Tack för ännu ett bra bidrag till min fråga.

Som du skriver kommer det säkert att kunna ses när först grejorna finns på plats.

bara 2½ månad kvar till sjösättning, otroligt när man ser ut.
Soligt, hård snö och -15C

Martin

Visar inlägg 1 till 5 av 5 totalt.