Brytblocksfäste

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

15 okt 2002 11:58
Brytblocksfäste
När man som jag har monterat fler och fler trimfunktioner för segelkontroll och ett extra fall blir det lätt problem med alla brytblock vid mastfotens sidor. Blocken hakar i varandra och skapar irritation. Blocket till storskotet orsakar dessutom olika skotning av bommen vid stagvändning på grund av dess placering på ena eller andra sidan.
Ett bra sätt att få en centrerad brytblocksinfästning för t.ex. storskotet är att tillverka och montera ett nytt fäste i bakkant av masten. Med ett sådant kan man sprida ut brytblocken och därigenom undvika krångel. Jag har nu seglat i flera år med det här fästet och kan lova att ni blir nöjda.

När jag började funder på hur fästet skulle utformas och fästas till befintlig mastfot verkade det enkelt. Jag försökte först lossa de två skruvarna i mastfotens akterkant. Här gick jag på pumpen. De satt som berg och var omöjliga att få loss med handkraft.

Jag mätte då noggrant upp avståndet mellan de kraftiga skruvskallarna och tillverkade en plåt. De stora hålen passas in över skruvskallarna i mastfoten, som då fungerar som kraftupptagande element för den horisontella dragbelastningen. Om man borrar, gängar och dessutom monterar gänginsatser typ Heli-Coil för M6-skruv i mastfoten får man en stark infästning för brytblocksfästena.

Jag tillverkade mitt fäste i 4 mm syrafast plåt (SS2343). Jag tror dock 3 mm är fullt tillräckligt. Se till att alla hörnor och kanter blir väl rundade. Om ni dessutom polerar upp plåten får ni ett snyggt underhållsfritt fäste.

Kenneth åsberg

Skrivet i Linjett bulletinen nr 1, 1997
Anders Egerö
21 okt 2002 01:20
Brytblocksfäste
Om man har en Linjett 30 med rigg från Benns kan man köpa en rostfri mastfot i två halvor med plats för många brytblock på båda sidor. Om det inte räcker kan man svetsa på en plåt i för- och akterkant som ger dig ytterligare fästpunkter.

Sen har jag ändå gjort ett specialfäste för kickens talja, under fästet för kickstången. Det var för att jag vill ha kicktaljan fäst lika nära mastens akterkant som själva kickstångens fäste, eftersom de ska samarbeta på samma sätt som storskotet och bommen.

I akterkant av mastfoten fanns oanvända uttag för skivblock. Jag borrade ett stort hål tvärsigenom den mittre skiljeväggen samt ena sidoväggen. I detta hål fäste jag en stor rostfri lyrschackel. Den kan alltså ändra vinkel i vertikalled genom att röra sig i hålet. Dessutom kan kicktaljan röra sig i sidled inuti schackeln utan att belastningen riskerar att göra något skevt. Det har nu (2002) fungerat perfekt i 8 år. Bild.

Anders Egerö
Sambal
Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.