Vattenläckage på tryckvattensystemet

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Staffan Hugemark
19 aug 2009 15:33

I somras kom vi tillbaka till vår 33:a (nr 19) efter en middag i hamnens restuarang. Vi hade kopplat landström och satt igång varmvattenberederaren. När vi öppnade båten hörde vi att en tryckvattenpump gick hela tiden. Det visade sig att en av slangarna för varmt tryckvatten i närheten av varmvattenberedaren hade spruckit. Som tur var fanns inte tillräckligt med vatten i tanken för att nå golvet från kölsvinet, men det gav en tankeställare.

Förra sommaren bytte jag en del av slangarna (de korta), men inte de som går vidare till toa och pentry. Däremot hade jag skurit av den yttersta biten på dessa eftersom de varit lite torra. Detta för att bli av med den lilla droppläcka som fanns och som gjorde att pumpen gick igång lite då och då. I vinter skall alla slangar bytas.

Dessutom funderar jag på om man kunde komplettera elen till sjö- och färskvattenpunparna med någon typ av timerfunktion som gör att de stängs av automatiskt.

Skulle tanken varit full hade vattnet mött golvet och det hade kunnat resultera i fuktskador, men det mest skrämmande är om en slang i sjövattensystemet (eller blandaren) går sönder - det vattnet tar ju inte slut...

14 sep 2009 10:20

Det finns ett väldigt enkelt sätt att minimera risken för att båten vattenfylls på grund av slangproblem och det är att helt enkelt slå av strömbrytarna till vattenpumparna när man lämnar båten. Jag har gjort det till rutin. är man ombord hinner man ju märka vad som hänt och kan agera i god tid.

Tyvärr kan även helt nya installationer spela ägaren ett spratt så man kan liksom alrig vara helt säker. Så länge pumpen är tillslagen.

Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.