Vattenläckage genom masten
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Det kommer in regnvatten genom masten i min 32:a. Seldén rigg, byggd 89. Någon som har något tips hur man tätar?/Håkan Lilja
Hej Håkan,Det här problemet finns i alla båtar med genomgående mast. Min 35:a tyckte jag var helt tät de första åren, men sedan kryper det vatten genom den gummitätning som sitter ovan däck, eller längs mastens utsida, innanför ringen.
På Benns förslog man att skapa en extra tätning i masten genom att lägga i 1 dl vanlig trälim för utomhusbruk (sådan som skummar). Man påför limmet i de dräningshål som sitter ovanför tätningskudden ett par dm från däck. Det sväller sedan upp och när det är klart borrar man upp genom massan för att återställa dräneringsfunktionen.
Jag gjorde detta för ett par år sedan, men jag tycker faktiskt inte det blev någon förbättring. är osäker på om trälim verkligen är bästa metoden för detta. Vanlig byggfogsmassa använde vi annars till en båt som helt saknade gummitätning. Den verkade fungera bättre.
När det gäller läckage innanför mastkragen så tror jag på vanlig genomskinlig silicon.
Andra erfarenheter? är också nyfiken.
Vi får väl annars glädjas åt att vi har god uppsamlingsförmåga i kölsvinet och sedan låta länspumpen göra jobbet.
Hej!Ett vanligt fel är att det läcker vid likrännan. Lite byggskum brukar avhjälpa felet.
Kjell
Och mastkragen? Håller den tätt eller är den uttorkad efter ha vikts under många år på samma ställen??
Och bandet kring mastkragen? Jag vek upp min mastkrage, lättade på bandet och la en ny silikonsträng innan jag vek tillbaka och drog åt. Det hjälpte
Visar inlägg 1 till 4 av 4 totalt.
Svenska
English