Läcker det in i förskeppet?

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

15 okt 2002 11:45
Det förefaller ganska vanligt att Linjettägare klagar över läckage i förpiken, vid kryssbogar i hårt väder. Detta kan leda till "våta drömmar" och på sikt mögelskador. Ofta kan det bero på att muttrarna som håller förpulpitens akterfäste har lossnat. Dessa kan vara värda att kontrollera vid mystiska läckage.

På "32:an" är det lätt att komma åt dessa genom att lossa de små innertaken i främre stuvfacket. Förefaller det otätt, lossa muttrar och brickor. Bänd försiktigt upp aktre delen av pulpiten och låt torka. Fyll hålen med SIKAFLEX, sätt tillbaka pulpit, brickor och muttrar och dra åt ordentligt. Kolla även främre fästen och justera vid behov.
Nu är det i bästa fall tätt i förpiken, om det inte läcker någon annan stans. Kolla i så fall förluckan.

Lycka till önskar
Skepparen på Xantippa

Från Linjett bulletinen nr, 1998

Anders Egerö
21 okt 2002 01:58

Detta var ett litet korkat råd. Om det läcker i fastsättningen av ett beslag som är bultat mot båtens utsida så beror det på att montören inte har gjort ett tillräckligt noggrant arbete. Orsaken är antagligen samma som förklaringen till att inga nya bilar förses med rostfria avgassystem - de håller ju ändå under hela första ägarens tid. Denne har därför ingen lust att betala extrakostnaden.

För att tätningsmedlet mellan ett beslag och däcket (eller motsvarande) ska ha en chans måste det kunna tänja sig. Dels för att beslaget kanske rör sig lite, dels för att följa med i temperaturväxlingar, som kan vara olika för beslag och däck. Och inte minst för att Sikaflex krymper en hel del!

För att kunna tänja sig måste tätningsmedlet ha en viss minsta tjocklek. Om hålet i beslaget och i däcket har exakt samma diameter som bulten som fäster ihop dessa så blir det inget utrymme över för tätningsmedlet. Alltså måste detta utrymme skapas.

Och detta gäller alltså inte bara för en pulpit utan även för knapar, grabbräcken, brytblock, ventiler, skotskenor osv osv. Och särskilt vid montering av nya enheter!

1. Försänk hålet i beslaget, om detta är möjligt. Försänk annars hålet i däcket (eller motsvarande) men tänk på att du därmed kanske minskar tjockleken på det som skruven ska fästa i (om det inte är bultat med mutter på undersidan). Därvid bildas en liten skål runtomkring skruven/bulten där tätningsmedlet blir några millimeter tjockt, vilket är tillräckligt för den nödvändiga tänjningen.

2. Om du försänker hålet i underlaget ser du till att tätningsmedlet inte följer med skruven/bulten ned i hålet när du drar ihop de båda delarna. Om så sker måste du fylla på med mera tätningsmedel så att skålen verkligen är fylld när beslagets undersida möter däckets ovansida. Kan vara lite knepigt om det är trångt...

3. Om du försänker hålet i beslaget ska du först trä igenom skruven/bulten och därefter placera tätningsmedlet runtomkring, i skålen. Då är risken mindre att tätningsmedlet försvinner någon annanstans.

4. Om du nymonterar ett beslag som ska skruvas fast (ingen mutter på undersidan) ska du alltid försänka lite grann i däcket. Detta för att inte hålets kanter vid ytan ska resa sig av skruvens gängor. Dels bryts annars ytskiktet sönder med små sprickor där fukt kan leta sig in. Dels blir det en liten kulle som kanske fyller upp den skål du gjort i beslagets underkant. Men dessutom gör kullen att beslaget får svårare att vila stadigt mot underlaget utmed hela sin bottenyta. Detta får i sin tur till följd att det lättare blir läckage!

Om du monterar enligt mitt förslag så är det sedan inte lika nödvändigt att också lägga tätningsmedel utmed hela ytan mellan beslaget och underlaget. Det gör ju ingen större nytta mot läckage i alla fall. Däremot fungerar det ju också som lim, vilket kan göra att beslaget sitter bättre fast. Undersidan av ett teakbeslag blir heller inte utsatt för fukt och därmed följande upplösning/förruttning.

Det här sättet att montera beslag är ju en aning mer tidsödande än att bara borra hål, klämma ut en sträng tätningsmedel och dra ihop bitarna med skruv eller bult. Men det är garanterat ett mer professionellt sätt (smaka på det du...)!

Anders Egerö
Sambal
(som just har demonterat grabbräckena på rufftaket, som har börjat läcka av ovanstående skäl!)

7 jul 2015 20:27
Det är alltid "trevligt"att få en kommentar av en humoristisk besserwisser med mycket fritid.

Dan Arnason
Xantippa
Kjell Björklund
23 jul 2015 20:49
Det finns rapporter om läckage på två andra ställen. Det kan komma in vatten där gasolröret går igenom förpiksskottet om det inte är ordentligt tätat. Ett annat ställe är hålet för linan till förstagsrullen. Detta hål går igenom såväl däck som skrovflänsen. Går att täta genom att smeta tätningsmassa runt om i hålet.
Pär Wessman
30 nov 2018 12:01
sv: Läcker det in i förskeppet?
Tack för tips ovan.
Även jag har kryssat i grov sjö med blött överskåp längst fram i fören som följd. Jag kommer nu täta både inrullningsbeslag, runt gasol-ledning samt tankluftning. Och Pullpitbeslag.
Återkommer sedan med förhoppningsfullt positiv rapport.
Fråga: Hur är det med lucka och ventil, har någon sett läckage där? Skulle det i så fall kunna leta sig till skåpet längst fram? Det syns inget läck just vid dessa, det är bara i skåpet det blir blött.
/ Pär Wessman, Linjett 35 nr 36 Nora.
Kenneth Ahlfors
28 aug 2019 12:31
sv: Läcker det in i förskeppet?
Också jag söker efter ett läckage i min L35. Det kommer allt från ngn dl till kanske 2 liter i kölsvinet efter en dags kryssande. Men endast vid kryss, ju hårdare kryss desto mera vatten. Men jag vet tusan inte var det kommer ifrån? Förpiken och dess skåp är helt torra. Jag misstänkte självlänsarnas slangar/anslutningar och har virat trasor runt dessa med där är det också torrt. Ett tag trodde jag att det berodde på en grundkänning vi hade på försommaren, alltså att kölen sitter lite lös eller sprickor runt densamma? Men samtidigt kommer det inte in en droppe ifall båten inte lutar (läns eller motorgång) eller om den ligger still vid bryggan. Ska studera kölen närmare efter upptagningen. Märkligt? Bara att söka vidare!
Visar inlägg 1 till 6 av 6 totalt.