Läckage Fönster

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Mats Johansson
26 feb 2011 23:35
Läckage Fönster
Hej!

Jag har en Linjett 30 Byggd -80 och har fått läckage på babords främre fönter. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet med att byta tätningslisterna på fönstren eller har använt någon tätningsmassa? Fönstren sitter ihop med aluminiumram på utsidan och insidan och tätar med en gummilist. Tacksam för svar.
Anders Egerö
27 feb 2011 23:05
Läckage Fönster
Jag har också en 30:a men utan läckande fönster.
På min förra båt med utanpåliggande plexiglasfönster använde jag samma typ av tätning som tidigare användes till bilrutor, alltså innan man började limma dessa. Butylgummi, tror jag det hette. Fanns i svart och grått och var ganska kletigt. Torkade aldrig och jag använde därför kapellbrickor mellan ruffsidan och plexit. Fungerade bra utom när det blev en riktig värmebölja då kletet hade en benägenhet att sjunka neråt av sin egen tyngd. Kommer inte ihåg var jag köpte det men möjligen hos Biltema eller liknande.
Mats Johansson
1 mar 2011 14:25
Läckage Fönster
Löste frågan själv genom att ringa Fredrik på Rosättra.
Hans förslag var att lossa på aluminiumramen på insidan och täta med fogmassa runt om mot fönster och skrov, sedan låta fogmassa torka innan man åter skruvar fast ramen. Fönstret och yttre aluminiumramen är sikad så den sitter ordentligt fast.

Visar inlägg 1 till 3 av 3 totalt.