Kölbultar Linjett 30?

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

21 jul 2006 11:01
Kölbultar Linjett 30?

Hej

Våra mogna skönheter börjar nu dra sig mot 30 år. är det någon som har kläm på vilket material som användes i kölbultarna ihop med järnköl på Linjett 30? Mina bultar är svagt magnetiska så jag har svårt att avgöra om det är rostfritt ihop med vanlig stålmutter. är det någon av er som har bytt ut era bultar? Vad kan det kosta att få bultarna röntgade? Jag har mailat Rosättra varv men får inget svar därifrån så jag hoppas på att infon finns därute bland er.

Vänliga hälsningar
Peter Haeggman

Anders Egerö
29 jul 2006 00:01
Kölbultar Linjett 30?
Hej Peter

Jag har av Rosättra förstått att bultarna endast är galvaniserade, eller kanske inte ens det. Orsaken till att de inte är rostfria lär vara att man då inte kan gjuta in dem i järnkölen.
Samtidigt blir de spröda av den upphettning som sker vid gjutningen. Det sägs kunna leda till en förhöjd risk att bulten går av, om man t ex försöker dra åt eller lossa en fastrostad mutter. Rosättra vill därför ogärna utföra en sådan åtgärd, har man sagt till mig.

Jag känner till en Linjett 30-ägare som har lossat sin köl för inspektion och ev byte. Han berättade för mig att det hade varit mycket svårt att få loss kölen från skrovet. Och att det var helt onödigt eftersom bultarna var intakta...

Sambal
Anders Egerö

Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.