Var är bästa stället för gasoltuben i en Linjett 32?

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

14 apr 2006 19:12
Hej,

Har för avsikt att byta ut mitt Origo spritkök till en gasolspis med ugn och undrar om någon kan tipsa om bästa stället för gasoltuben?

MVH
Per Lundquist

20 apr 2006 09:44

Hej, Per!

Min L32 är varvsbyggd med gasol, och där står gasolflaskan i ett litet plastat fack i ankarboxen, i fören. Här finns det ju redan dränering, även om den kanske inte är riktigt så grov som egentligen erfordras (12,5 mm). Dessutom ska utrymmet vara gastätt mot inredningen, vilket kanske inte är fallet utan kompletterande plastning. Vill man vara riktigt säker kan man ju ställa en färdig gasolhink här. Gasolen går sedan i kopparrör till spisen. Gummislang sista biten i respektive ände. Byts med jämna mellanrum!

När jag köpte båten hade den en P6-flaska. Räcker förvisso länge, men det blir både tungt och trångt att ha en extraflaska med ombord. Och man vill ju inte stå utan gasol, ens för en frukost. Jag har bytt till 2012, vilka rymmer 2 kg. Att ha med två st. är inget problem.

Man bör tänka på att kopplingarna är olika för de större P-flaskorna och de mindre 2000-flaskorna, varför man inte kan ha en P6, med en liten som reserv, utan vidare. På sidan nedan har man byggt en adapter för att kunna använda olika storlekar av flaskor. Delar som krävs för detta, och allt annat inom gasol, för den delen, finns på www.fogas.se.

Parantförbundet har en uttömmande sida om gasol i båtar: www.kongstad1.net/paranter/artiklar/gasol/gasol.php

Lycka till.

/Klas Ekström

Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.