Byta kylaggregat -några tips?
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Jag har funderat att byta ut kylaggregatet/kylboxen i vår 33-a till en Isotherm ASU istället. Inte för att det gamla aggregatet har gått sönder men jag tycker det drar lite för mycket ström och kompressorn går igång lite för ofta (störande ljud och drar ström).
-Vet någon hur man monterar ur sitt gamla aggregat, det verkar lite trångt därunder diskbänken?
-Någon som har bytt aggregat och kan berätta om erfarenheter med detta?
Hej!Ett betydligt billigare alternativ är att skaffa en fläkt som kyler kondensorn under kylboxen. Då drar kylen avsevärt mindre ström! Isotherm har en fläkt för ändamålet (art.nr: 10004), den är gjord för att monteras direkt på själva kylen (kylboxen är förberedd för det).
För att montera fläkten måste dock hela kylboxen demonteras, vilket åtminstone jag ansåg vara lite "overkill". Därför har jag monterat fläkten på skottet i styrbords styvfack under salongssoffan, så att fläkten blåser in luft på kondensorn. Detta har inneburit ytterligare en fördel: grönsakerna, som vi har placerade i detta stuvfack, håller sig fräscha betydligt längre eftersom utrymmet kontinuerligt ventileras (t.o.m. bananer klarar sig riktigt länge).
I utrymmet under diskhoarna har jag monterat en vanlig rumstermostat som styr fläkten. Då kan man också stänga av den nattetid om man tycker att fläkten stör.
Se till att montera ett fläktgaller, som hindrar saker att åka in i fläkten när det lutar. Jag gjorde inte det till en början, med resultat att en morot knäckte ett fläktblad under en rejäl kryss...
Lycka till! Ovanstående blir garanterat mycket billigare än att byta ut hela kylen, på köpet får du ett perfekt grönsaksförråd ;-)
Mvh
Lasse östberg
Antigna, L33 nr 12
Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.
Svenska
English