Bygga in kylbox

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Anders Egerö
15 nov 2011 00:34
Bygga in kylbox
Jag försöker ta bort pentryskivan i min varvsbyggda L30 från 1976. Men den sitter som gjuten mot aktre skottet. Har någon ett tips om hur man får bort den?
Jag tar också gärna emot tips om hur man bäst bygger om den befintliga glasfiberboxen i pentryt till en kylbox. Min tanke är att såga bort hyllan och försöka bygga en symmetrisk box med hjälp av isoleringsskivor limmade på insidan av den befintliga. Någon som redan har gjort detta?

Tackar på förhand, gör
Anders i Sambal

Eftersom det inte går att kommentera inlägg nu så gör jag här ett eget tillägg:

Skivan är inskjuten i en liggande u-balk som i sin tur är skruvad och limmad mot aktre skottet. När man lyckats lyfta skivans förliga kant ovanför listen så går det tyvärr inte att DRA skivan ur u-balken. Dels spänner den mot u-balken och dels går det inte att vicka den i sidled eftersom den den ligger kant-i-kant på båda sidor.

Antagligen kan man, med ett lämpligt verktyg, KNACKA skivan förut utan att skada den. Möjligen kan man då också slippa att först demontera hela diskhon. Jag trodde skivan var limmad i u-balken och använde därför en feinsåg för att såga bort hela u-balken - som jag nu, helt i onödan, måste återställa. Skivan klarade sig hyggligt och kan återanvändas.

Nu måste jag bestämma mig för om jag ska isolera lådan invändigt - vilket stjäl mycket volym och dessutom gör den lilla hyllan så smal att den nästan blir oanvändbar. Eller att såga loss hela lådan och isolera på utsidan? Eller kanske en kombination av båda metoderna?

Jag skulle bli jätteglad om någon med erfarenhet av jobbet kunde höra av sig. Min e-postadress är:
anders.egero@gmail.com

Tack!

Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.