Placering 35 gradig Silva Nexus kompass (givare) L33
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Jag har precis köpt den enklare Silva Nexus (givaren, som kopplas in i Nexus nätverket)kompassen och undrar om någon har ett tips på bra ställe att placera den på?
Hej Johan, detta är en intressant fråga. Jag har hört att vissa monterar den för om navigationsskottet under kojen. Själv har jag haft den där ett år. Detta är mer på försök. denna plats är mindre bra då magnetiska föremål i lådorna kommer att påverka magnetfältet vid kompassen. Principiellt skall den, som Silva anger, monteras nära rörelsecentrum och med minsta påverkan från tillfälliga eller magnetfältvariabla komponenter. En plats jag kommer att testa i sommar är akter om främre benet till salongsbordet och under lådan till bordet. Min kompass är +/-45 grader och får ej plats i lådan till salongsbordet. Ledning från kompassen till server kan dras i benet med kontakt monterad på benet. Kabeln dras sedan ner och förut under durken till förpiken för att via skarvkontakt eller plint fortsätta i plaströret under garderoben akterut till server. Din kompassvariant kan monteras ute över däck men själv föredra jag att ha både kompass och GPS antenn inne i båten. //StellanPlacering 35 gradig Silva Nexus kompass (givare) L33
Hej Johan, jag antar att du funnit en plats för din kompass. Min slutliga position för kompassen blir för om garderoben i FP över varmluftsslangen och under kojen. Denna position är visserligen längre från rörelsecentrum men magnetiskt mer oberoende av placering av metallföremål (läs magnetiska föremål) akter om huvudskottet.//Stellan
Visar inlägg 1 till 3 av 3 totalt.
Svenska
English